@Article{, author="", title="دور الإعلام في تعزيز الوعي بالوقف النسائي: ممارسات وتحديات", journal="الخلیل للعلوم الاجتماعية", year="2025", volume="3", number="4", pages="72-83", abstract="يعد الإعلام أحد أهم الوسائل المهمة لنشر المعلومة وربط صناع القرار بالمجتمع والعكس. وتولي مؤسسات المجتمع اهتماما متباينا لتفعيل دور الإعلام في في المؤسسة وربطه بالمجتمع، ومن بينها المؤسسات القائمة على الأوقاف في سلطنة عمان، وتحديدا المعنية بالوقف النسائي. يأتي هذا البحث ليدرس حالة استخدام الإعلام من قبل الجهات المعنية بالوقف النسائي وتنفيذ أعماله، ويركز على الكشف عن أهم الممارسات التي تقوم بها المؤسسات المعنية بالإشراف على الوقف النسائي في استخدامها للإعلام، مايعكس مدى إيمانها بالإعلام في أداء رسالتها، ويكشف عن نقاط القوة والضعف أملا في تحديد المواطن التي تحتاج إلى تطوير، أملا في إيجاد توصيات لصناع القرار في كيفية تسخير الإعلام لخدمة الوقف النسائي وتعزيز مكانته. وكشفت الدراسة عن وجود محدودية في التكامل بين الجهات الإشرافية ووسائل الإعلام وأصحاب الأوقاف في عملية التغطية الإعلامية للوقف النسائي. وتوصي بمراجعة التنظيمات والسياسات المتبعة في إجراء التغطية الإعلامية لتمكين تغطية إعلامية أوسع للوقف النسائي، وتنويع الأساليب الإعلامية المتبعة لتغطية أنشطة الوقف النسائي لتشمل الإعلام الإلكتروني، وتعزيز التدريب والتأهيل للكوادر العاملة في التغطيات الإعلامية.. الكلمات المفتاحية: إعلام، صحافة، توعية، أخبار، محتوى. Media is considered one of the important means for disseminating information and connecting decision-makers with society. Various societal institutions prioritize activating the role of media within their organizations and linking it to the community. This includes institutions responsible for endowments in the Sultanate of Oman, specifically those concerned with women's endowments. This research aims to study the use of media by entities responsible for women's endowments and the implementation of their activities. It focuses on uncovering the most significant practices employed by the organizations overseeing women's endowments in their use of media. The ultimate goal is to provide recommendations to decision-makers on how to harness media for the service of women's endowments and enhance their status. The study has revealed a limited integration between regulatory bodies, media outlets, and endowment holders in the media coverage of women's endowments. It recommends a review of the regulations and policies governing media coverage to enable broader media coverage of women's endowments, diversify media methods used to cover women's endowment activities, including electronic media, and enhance training and qualification for personnel involved in media coverage.. Keywords: Media, journalism, awareness, news, content", issn="", doi="", url="https://portal.unizwa.edu.om/alkhalil/ashs/?page_id=273&article=485" }