%0 Journal Article %T الإيديولوجيا القوميّة في رواية (دلشاد) لبشرى خلفان. %J الخلیل للدراسات اللغویة والأدبیة %I جامعة نزوى %Z 0832-2523 %D 2025 %\ %V 10 %N 16 %P 17-26 %! الإيديولوجيا القوميّة في رواية (دلشاد) لبشرى خلفان. %R %X برزت في رّواية (دلشاد) لبشرى خلفان أحداث سردية كثيرة تُعبر عن أنساق ثقافيّة في المجتمع العمانيّ عامة وفي مجتمع مدينتي (مسقط ومطرح) خاصة؛ إذ وقعت أحداث هذه الرواية في هاتين مدينتين في حقبة ما قبل الحرب العالمية الأولى لتمتد إلى ما بعد الحرب العالمين الثانية، وقد تنوعت هذه الأنساق بسبب وجود قوميّات وأديان وثقافات مختلفة تعيش معًا في مكان واحد. وتتمثّل أهميّة هذه الدراسة في عنايتها بنسق الإيديولوجيا القومية في رواية (دلشاد)، وسعيها للكشف عن التعدديّة القومية وأثرها في الأنساق الثقافية الأخرى سواء الظاهرة منها أو المضمرة وإماطة اللثام عن المرجعيات التي أنتجت هذه الأنساق. ولا نروم في هذه الدراسة الكشف عن كلّ الأنساق الثقافيّة التي زخرت بها رواية (دلشاد)، ولا نتناول النسق الإيديولوجي بأكمله؛ لأنّ المقام لا يتسع لذلك؛ ولهذا نؤطّر دراستنا بالإيديولوجيا القوميّة دون غيرها من الأنساق الإيديولوجيّة الأخرى؛ لنتمكّن من سبر أغوارها ودراستها دراسة علميّة معمّقة، متوسلين بالنقد الثقافي مع الإفادة من نظريتي التلقي والتأويل، وقد اقتضت حيثيّات الدراسة قسمتها إلى مقدمة وخمسة محاور: أولها القوميّات في الكتابات السردية، وثانيها القوميّات في رواية دلشاد، وثالثها التحول من قومية إلى قومية أخرى، ورابعها العلاقة بين القوميّات في الرواية، وآخرها القوميّة وصراع الهُويّة.. الكلمات المفتاحية: الإيديولوجيا القوميّة، الأنساق الثقافيّة، رواية دلشاد.. Bushra Khalfan’s novel Dilshad presents numerous narrative events that reflect cultural patterns in Omani society in general and the communities of Muscat and Muttrah in particular. The events of the novel took place in these two cities during the period spanning from before World War I to after World War II. These cultural patterns were diverse due to the coexistence of various nationalities, religions and cultures within a shared space. The significance of this study lies in its focus on the ideological pattern of nationalism in Dilshad. It seeks to explore national diversity and its impact on other cultural patterns, whether explicit or implicit, and to uncover the references which gave rise to these patterns. The present study did not aim to examine all the cultural patterns which were prominantely featured in Dilshad, nor did it aim to address the entirety of the ideological pattern. Given the scope of this research, the researchers limited their analysis to nationalistic ideology and exclude other ideological patterns in order to provide an in-depth scientific exploration. To that effect, the study employed cultural criticism and draws upon reception and interpretation theories. In terms of structure, the study consists of an introduction and five key sections which. Keywords: : Cultural patterns, Dilshad, nationalistic ideology. %U https://portal.unizwa.edu.om/alkhalil/alls/?page_id=273&article=407