%0 Journal Article %T واقع الأنشطة التعليمية في المتاحف العمانية من وجهة نظر المعلمين وأخصائيّ الأنشطة في سلطنة عُمان %J الخلیل للدراسات التربویة والنفسیة %I جامعة نزوى %Z %D 2024 %\ %V 2 %N 3 %P 26-37 %! واقع الأنشطة التعليمية في المتاحف العمانية من وجهة نظر المعلمين وأخصائيّ الأنشطة في سلطنة عُمان %R %X هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع الأنشطة المتحفية التعليمية في المتاحف العُمانية المقدمة لطلاب المدارس الزائرين لها في سلطنة عُمان، والتعرف على أبرز التحديات التي تواجة المدارس في تطبيق الأنشطة المتحفية التعليمية من وجهة نظر المعلمين وأخصائيّ الأنشطة، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (183) أخصائي نشاط ومعلماً، كما تم استخدام المقابلة المفتوحة وتم تطبيقها على عينة مكونة من خمسة من المعلمين وخمسة من أخصائيّ الأنشطة. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن واقع الأنشطة المتحفية التعليمية في المتاحف العمانية المقدمة لطلاب المدارس الزائرين لها في سلطنة عُمان كان بدرجة متوسطة بشكل عام، كما جاءت متوسطة في محاور التخطيط، والإمكانات المادية، والمعوقات، وكبيرة في محوري التنظيم، والكوادر البشرية؛ كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى((α ≤0.05) في استجابات أفراد عينة الدراسة تُعزى إلى متغيري الجنس والمرحلة الدراسية، بينما وجدت هذه الفروق في مُتغير المُحافظة التعليمية ولصالح مُحافظتي مسقط وشمال الشرقية.. الكلمات المفتاحية: الأنشطة المتحفية التعليمية - المتاحف العمانية – المعلمون – أخصائي الانشطة. The current study aimed at uncovering the reality of museum educational activities that are provided in Oman’s museums for school students visiting them in the Sultanate of Oman and to identify the most significant challenges that schools face in the application of museum educational activities from the teachers and activity specialists’ point of view. The study followed a descriptive approach, and a questionnaire has been used for the collection of data and information in which a sample of (183) of activity specialists and teachers participated. Moreover, open interviews were also implemented on a sample of 10 activity specialists. The study reached a group of results, most importantly: the reality of museum educational activities in Omani museums that are provided for school students in the Sultanate of Oman in general was moderate. It was also moderate in terms of planning, financial means, and obstacles, and significant in terms of organization and human resources. The study also revealed the nonexistence of a statistical variance attributed to the qualitative and educational stage variables at the level (α ≤ 0.05) in the responses of the individuals participating in the questionnaire, while this variance is found in the governorate variable in favor of Muscat and. Keywords: Museum educational activities – Oman Museum – Teachers – Activity specialists.. %U https://portal.unizwa.edu.om/alkhalil/aeps/?page_id=273&article=292