%0 Journal Article %T دور الاندماج الاجتماعي في اكتساب متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها للكفايات اللغوية والتواصلية %J الخلیل للدراسات التربویة والنفسیة %I جامعة نزوى %Z %D 2024 %\ %V 2 %N 3 %P 17-25 %! دور الاندماج الاجتماعي في اكتساب متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها للكفايات اللغوية والتواصلية %R %X هدف البحث الحالي إلى تعرّف مستوى الاندماج الاجتماعي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها بسلطنة عُمان وقياس أثره في اكتساب الكفايات اللغوية والكفايات التواصلية. اتبع البحث المنهج الوصفي واستعملَ استبانةً مكونة من ثلاثة أبعاد: الاندماج الاجتماعي، الكفايات اللغوية، والكفايات التواصلية، وطُبقت على (160) متعلمًا، وتوصل إلى أنّ مستوى اندماج العينة كان عاليًا، بالإضافة إلى وجود أثر مرتفع في اكتسابها للكفايات اللغوية والتواصلية، كما وُجدتُ فروق دالة إحصائيًا تبعًا لمتغير العمر وذلك لمصلحة الفئات التي أعمارُها أكثر من (20)، وفروق دالة إحصائيًا تبعًا لمتغير المستوى وذلك لمصلحة المستويين المتوسط والمتقدم، وأيضا فروق دالة إحصائيًا تبعًا لمتغير الجنسية لمصلحة العمانيين.. الكلمات المفتاحية: الاندماج الاجتماعي- الكفيات اللغوية- الكفايات التواصلية- متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها.. The aim of the current research is to identify the level of social integration among non-Arabic language learners in the Sultanate of Oman and measure its impact on the acquisition of linguistic and communicative competencies. The research followed the descriptive approach and used a questionnaire consisting of three dimensions: social integration, linguistic competencies, and communicative competencies. It was applied to (160) individuals, and it was concluded that the level of integration of the sample was high. In addition, social integration has had a high impact on the acquisition of linguistic and communicative competencies. There were also statistically significant differences according to the age variable, in favor of groups over 20 years of age, and statistically significant differences according to the level variable, in favor of the intermediate and advanced levels, and also statistically significant differences according to the nationality variable, in favor of Omanis.. Keywords: social integration - linguistic competencies - communicative competencies - learners of Arabic as non-native speakers. %U https://portal.unizwa.edu.om/alkhalil/aeps/?page_id=273&article=285