@Article{, author="", title="جدل الشکل والتجارب الدینیة في النص الشعري المرکب الحدیث", journal="الخلیل للدراسات اللغویة والأدبیة", year="2022", volume="7", number="11", pages="267-309", abstract="ترتبط اللغة بالدین بروابط وشیجة لا یمکن لهما الانفصام ولا التجزئة على اعتبار أن اللغة یمکن من طریقها فهم الدین بکافة أحکامه الفهم الصحیح؛ کونها لغة القرآن ولغة الأحادیث النبویة الشریفة وهنا تکمن قدسیتها وأهمیتها، والترابط بین اللغة والدین وشیجا باعتبار أن کلیهما من الظواهر الاجتماعیة التی لا غموض بها، بل واضحة، وبین المصطلحین ترابط وتداخل، مع العلم أن بعض المصطلحات الدینیة قد تأخذ أبعادا فی المعنى أکثر من الظاهر العام للمصطلح فی اللغة بحسب قوة المفردة والإیحاء والخیال الأدبی واللغوی المستعمل. ویجد المتلقی أن ظواهر دینیة کثیرة، کالوجود أو التصوف، لا علاقة لهما بالشکل أو النصیة على اعتبار أن الوجودیة والتصوف من نماذج الفکر الدینی التی کثرت فیها إشکالیة المعنى وغموض تجلیاته، واستخدم المتصوفة والوجودیون اللغة رکیزة فی التعبیر عن تجربتهم الروحیة مثل "الخلود" "الفناء" "الهم النضالی الأزلی" "أرواح العشاق والمتصوفة والشعراء". وهذا البحث سیعالج فی محاور عدة هذه الظواهر تباعا، وکیف عالجها وتناولها الشعراء فی قصائدهم، وهم، الشاعر عبدالوهاب البیاتی فی دراسة عن (جدل الشکل والتجربة الصوفیة) متناولین قصیدة متمیزة من قصائده، ثم تجربة الشاعر حسب الشیخ جعفر فی قصیدة (الدخان) بوصفها کذلک قصیدة تقودها التجربة الشعریة إلى تجربة نصیة، وسیکون عنوان المبحث (الشکل والتجربة النصیة) على النحو الذی یظهر القیمة الحقیقیة للشکل وعلاقته الوثیقة بالتجربة الشعریة فی سیاق حضور الذات الشاعرة التی تجیب عن أسئلة الشعریة فی ضوء العلاقة الوثیقة بین التشکیل والتجربة، التشکیل ببعده الفنی والجمالی والتجربة ببعدها الثقافی الإنسانی. التجربة الثالثة هی تجربة الشاعر محمود درویش فی موضوعة (جدل الشکل والتجربة الوجودیة)، التی تمثل إشکالیة لدى المؤلف والمتلقی معاً، وسیسلک الباحث المنهج الاستقرائی فی تتبع المصطلحات المعبرة عن الشکل والتجربة الصوفیة والنصیة والوجودیة عند الشعراء الثلاثة. وکذلک یمکن الاستعانة بالمنهج التحلیلی فی دراسة الشکل ودلالات التجارب الثلاثة، لغویاً وخیالیاً وفنیاً وشکلیاً وسیمیائیاً. ویمکن أن نخرج بنتائج مهمة، أبرزها: أن اللغة والدین لهما قابلیة للنمو والتطور والتجدید، وکذلک یمکن التوصل إلى أن الأفکار الدینیة القدیمة قائمة وظاهرة أیضا فی الشعر الحدیث، ویتبع ذلک الآراء نفسها فی المسألة، غیر أن التعبیر والمصطلح یختلف.. الكلمات المفتاحية: جدل الشکل، التجارب الدینیة،النص الشعری المرکب.. Language and religion are linked by close ties that can neither be separated nor divided owing to the fact that the religion along its rulings can be understandable properly through the language as it is the language of the holy Qur’an and the language of the noble Prophetic hadiths wherein lies its sanctity and significance. Furthermore, the interrelationship between language and religion is tight, considering that both are social phenomena that are unambiguous and succinct in addition to interdependence and interlace between the two terms, knowing that some religious terms may take wider dimensions in meaning than the common lexical meaning of the term in the everyday language, according to the strength of the term, its suggestion, literary and linguistic imagination employed. The addressee finds that many religious phenomena such as existence or mysticism have no relationship to the form or text, given that intimacy and mysticism are models of religious thought in which the problematic of meaning and the ambiguity of its manifestations abound. Sufis and existentialists utilize language as a pillar in expressing their spiritual experiences, such as “immortality”, “mortality”, “eternal struggle concern”, “spirits of lovers, Sufis, and poets”. This research deals with several axes of these phenomena respectively, exhibiting how poets handled them in their poems as follows: the experience of the poet Mahmoud Darwish - through a topic: The dialectic of Form and Existential Experience - as well as the experience of the poet Abdul Wahhab al-Bayati in a study – titled: The Dialectic of Form and the Sufi Experience) - approaching one of his outstanding poems. Third poet is Sheikh Jaafar - in his poem Smoke - as its poetic experience leads to a textual experience. The title of the topic will be (Form and Textual Experience) in a way that exposes the true value of the form and its close relationship to the poetic experience in the context of the presence of the poetic ego that answers the poetical questions in the light of the close relationship between formation and trial, the formation with its artistic and aesthetic orientation and the trial with its humanistic and cultural one. The researcher follows the inductive approach in tracing the terms expressing the form and the existential, mystical and textual experience of the three poets. The analytical method can also be used to study the form and the three experiences’ connotations, linguistically, fictionally, artistically, formally and semiotically. It could be concluded with some results, like: that both language and religion are capable of growth, evolution, and modernization. It can also be concluded that ancient religious concepts exist and are visible in modern poetry and that the same opinions are still followed except that the expression and term vary.. Keywords: dialectic of form and trial, Sufism, textualism, existentialism and complex poetic text.", issn="0832-2523", doi="", url="https://portal.unizwa.edu.om/alkhalil/alls/?page_id=273&article=164" }