%0 Journal Article %T النسق المضمر في الأمثال الشعبیة العمانیة %J الخلیل للدراسات اللغویة والأدبیة %I جامعة نزوى %Z 0832-2523 %D 2021 %\ %V 6 %N 9 %P 1-32 %! النسق المضمر في الأمثال الشعبیة العمانیة %R %X ازداد اهتمام النقاد فی الوطن العربی بالنقد الثقافی، لا سیما بعد إصدار عبدالله الغذامی لکتابه (النقد الثقافی: قراءة فی الأنساق الثقافیة العربیة عام 2000م)، إذ تناول الغذامی فی کتابه فکرة النسق المضمر، فأصّل لها، وکشف عن مضمراتها فی الخطاب الثقافی متناولا أمثلة مختلفة من الشعر العربی. ویأتی الانطلاق فی مفهوم النسق المضمر لدى الغذامی من کون الثقافة العربیة تتضمن کثیراً من الأنساق المضمرة التی اختبأت واستترت وراء أقنعة وجمالیات الخطاب، وهی تبطن خلاف ما تظهر، وما ینبغی علینا فی أثناء تحلیلنا للخطاب هو الکشف عن هذه المضمرات النسقیة، والتعرف على حیلها وألاعیبها ومکرها فی اللغة. وتأتی هذه الدراسة کاشفة عن الأنساق المضمرة فی الأمثال الشعبیة العمانیة؛ إذ تُعدّ من أهم النصوص الناقلة للأنساق، وستقوم هذه الدراسة فی مضمونها بالکشف عن أهمیة الأمثال فی التراث العربی، وخصائصها الفنیة، وترکیبها البنائی، ثم ستبین الدراسة العلاقة بین الأمثال وفعل النسق. إلا أن الجزء الرئیس فی الدراسة سیتناول الکشف عن الأنساق الثقافیة فی الأمثال الشعبیة العمانیة، وهی ستنقسم إلى قسمین: 1/ أنساق متعلقة بالمرأة، وعلاقتها بالآخر: الفرد/ المجتمع وما علیه وجودها من تهمیش وهیمنة وإقصاء. 2/ أنساق متعلقة بالمجتمع، تعکس صورته المختبئة داخل الخطاب الجمعی. وتخلص الدراسة بعد مناقشتها لمجموعة الأنساق المضمرة داخل خطاب الأمثال العمانیة إلى عدد من النتائج التی توصل إلیها الباحث فی دراسته هذه. وسیعتمد الباحث فی دراسته هذه على منهج تحلیل الخطاب فی تحلیل وتفسیر مضمرات الأمثال الواردة فی الدراسة.. الكلمات المفتاحية: . In the Arab world, the critics have become more interested in the cultural criticism particularly when Abdulaah Al Ghathami published his book, titled as “The Cultural Criticism: a Reading in Arabic Cultural Formates” in 2000. This book has dealt deeply and originally with the idea of implicit layout. Thus, he has rooted it and discovered its layouts in the cultural discourse supporting all of that by different examples from Arabic poetry. Alghathami has elaborated in details the concept of implicit system since the Arabic culture has many implicit systems hidden behind discourses’ beauties. These implicit systems hides the opposite of what they shows. Therefore, while we analyze the discourse we should try to discover and search for these implicit systems and understand deeply their language tricks. This study has become to find out these implicit systems, which were previously discussed by Alghathami (2000), in the Omani traditional proverbs as they are known to be one of important texts which can convey implicit systems. Moreover, this study discovers the importance of the proverbs in Arabic heritage, its artistic features and constructive composition. Then, the study illustrates the relationship between theses proverbs and the implicit systems. The researcher’s main part of this study is to discover the cultural formations in Omani traditional proverbs; he divided his research into two parts. The first one is about the formations that are related to women and the relation with others: individual/society and its marginalization and dominance. The second part is about the formations, which are related to the society and how they reflect the hidden photos (features) in collective discourse. In fact, as this study has discussed these implicit formations in the Omani proverbs, it concludes with som results and recommendations. In this study, the researcher will rely on the discourse analysis approach in analyzing and interpreting the proverbs that are mentioned the study.. Keywords: . %U https://portal.unizwa.edu.om/alkhalil/alls/?page_id=273&article=142