العدد السابع عشر
العدد السابع عشر
محمد بن علي الإسماعيلي
Download Issue
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
كلمة العدد
د. يعقوب بن سالم آل ثاني
View Article | Download Article
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
إنشاء الجُمْلَة في نَحْوِ اللّغَة العربِيَّة الوظِيفيّ لأحمدَ المُتوكِّل
إبراهيم حمدان النَّوفليّ
| View Article | Download Article
الملخّص
تبنَّى أحمدُ المُتوكِّلُ نظريَّةَ النَّحْو الوظيفيّ، وكرَّسَ لها شطرًا طويلًا من حياته، وأسهم في تطويرها بتقديمه مجموعةً من الرُّؤى والمقترحات، واستدراكه على مُؤسِّسها في بعض ما تضمَّنته من مسائل، وإغنائه بعض النَّماذج المُؤطِّرة للنَّظريَّة بأفكار وإضافات، وتكفُّله بوضع بعض من النَّماذج، وزاد جهدًا على ذلك أَنْ عكف مُدَّةً طويلةً على دراستها في إطار اللُّغَة العربيَّة، بهدف إرساء نَحْوٍ وظيفيٍّ عربيّ؛ فرصد كثيرًا من قضاياها وفسَّرها اعتمادًا على هذه النَّظريَّة، مُتسلِّحًا بما يملكه من حصيلة معرفيَّة كبيرة في التُّراث اللُّغويِّ العربيّ، واطِّلاعه الواسع والعميق على الاتِّجاهات اللِّسانيَّة الحديثة، فأثرى الدَّرسَ النَّحْوِيَّ العربيَّ بمصطلحات ومفاهيم جديدة، بنظرة علميَّة مبتكرة ومتماسكة؛ ما جعله بحقٍّ رائدَ النَّظريَّة عربيًّا، وأحد أهمّ روَّادها، وكانت له دراساتٌ خاصَّةٌ بالجُمْلَة وكيفيَّة تكوينها في النَّظريَّة؛ إِذْ تُشتقُّ الجُمْلَةُ فيها عن طريق بناء ثلاث بنيات: (البنية الحمليَّة، والبنية الوظيفيَّة، والبنية المُكوِّنيَّة)، ويُمثَّل فيها لأنماط ثلاثة من الوظائف: (الدَّلاليَّة، والتَّركيبيَّة، والتَّداوليَّة).وتعتمد هذه الدِّراسة على المنهج الوصفيِّ التَّحليليِّ من خلال تتبُّع كتابات المُتوكِّل بشأن الصِّياغة المقترحة لبنية النَّحْوِ في إطار النَّظريَّة، مُستندةً إلى دراساته ومُؤلَّفاته الكثيرة عن الجُمْلَة العربيَّة والقضايا المُتَّصِلة بها من خلال نموذج النَّظريَّة الأوَّل تحديدًا، وتحليل عدد من المقترحات والإضافات المُقدَّمة في هذا الإطار، ومُقاربة عدَّة مسائل ومصطلحات واردة فيها بما جاء في الدَّرس اللُّغَويِّ العربيِّ القديم.
الكلمات المفتاحية: الجُمْلَة، أحمد المُتوكِّل، نظريَّة النَّحْوِ الوظيفيّ، البنية الحمليَّة، البنية الوظيفيَّة، البنية المُكوِّنيَّة.
Abstract
Ahmed Al-Mutawakkil adopted the theory of Functional Grammar and dedicated a significant part of his life to it. He contributed to its development by presenting a set of insights and suggestions, correcting some of its issues as proposed by its founder, enriching some of the foundational models of the theory with ideas and additions, and even developing some of its models himself. Furthermore, he extensively studied the theory within the context of the Arabic language with the aim of establishing an Arab functional grammar. He identified and explained many linguistic issues using this theory, supported by his vast knowledge of Arabic linguistic heritage and deep familiarity with modern linguistic trends. He significantly enriched Arabic grammatical studies with new terms and concepts through a scientific, innovative, and coherent perspective, making him a true pioneer of Functional Grammar in the Arab world and one of its most prominent figures.
He also conducted specific studies on the sentence and how it is formed in this theory, where a sentence is derived by constructing three structures: the predicative structure, the functional structure, and the constituent structure. These structures represent three types of functions: semantic, syntactic, and pragmatic, respectively.
Keywords: sentence, Ahmed Al-Mutawakkil, Functional Grammar Theory, predicative structure, functional structure, constituent structure.
He also conducted specific studies on the sentence and how it is formed in this theory, where a sentence is derived by constructing three structures: the predicative structure, the functional structure, and the constituent structure. These structures represent three types of functions: semantic, syntactic, and pragmatic, respectively.
Keywords: sentence, Ahmed Al-Mutawakkil, Functional Grammar Theory, predicative structure, functional structure, constituent structure.
تحولات المعجم المحلي في لهجات شمال الباطنة: تحليل دلالي لمصطلحات الزراعة والصيد البحري
د. عامر أزاد عدلي الكثيري
غالية عبدالله القرطوبي
فاطمة سعيد الزعابي
| View Article | Download Article
الملخّص
يتناول هذا البحث الكشف عن حيوية اللهجات العمانية في محافظة شمال الباطنة من خلال متابعة نطق عدد من الوحدات اللغوية في المجالين الزراعي والبحري بين كبار السن والشباب. وينطلق البحث من فرضية تعتمد على أن مظاهر الحياة العصرية المختلفة التي شملت مختلف محافظات سلطنة عمان منذ 1970 قد أدت بشكل واضح إلى تراجع ارتباط الإنسان ببيئته، الأمر الذي نفترض انعكاسه بشكل سلبي على اللهجات المحلية. ويتناول البحث قياس حيوية هذه اللهجات بين كبار السن والشباب في مجالي الزراعة والبحر، وقد جاء اختيار هذين المجالين لحيويتهما واعتماد أهل شمال الباطنة عليهما بشكل كبير في المعيشة قبل النهضة الحديثة.يعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي لدراسة حالة لهجات شمال الباطنة من خلال جمع البيانات والمقابلات من هذه اللهجات، وتحليل مظاهر الانحسار الثقافي واللغوي في هذين المجالين تحديدا. وقد جمعت مادة هذا البحث في الفترة من في الفترة بين 8 نوفمبر 2024 حتى 20 فبراير 2025 من 26 راويا، بمعدل 13 راويا في كل مجال من المجالين الزراعي والبحري. وتتضمن المباحث الرئيسة لهذا البحث ما يأتي: مقدمة عامة فيها نبذة عن الوضع اللهجي في شمال الباطنة، ثم خلفية جغرافية وتاريخية واجتماعية، ثم إجراءات منهجية، وبعد ذلك نتائج وتحليلات للكلمات الخاصة بمجالي الزراعة والبحر، واختتم البحث بنتائج وخاتمة.
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: انحسار لهجي، حيوية اللهجات، شمال الباطنة، مجال الزراعة، مجال الحياة البحرية.
Abstract
This article highlights the vitality of Omani dialects in Al Batinah North Governorate by examining how agricultural and maritime expressions are pronounced by both older and younger generations. It assumes that the spread of modern life in Oman since 1970 has weakened people’s ties to their local environments, negatively affecting local dialects.
The study focuses on the endurance of these dialects within agricultural and maritime contexts, chosen for their traditional significance in the lives of the region’s residents. Using a descriptive-analytical approach, the article draws on field data and interviews conducted between November 8, 2024, and February 20, 2025, involving 26 narrators (13 from each sector).
The article includes an introduction to the dialectal landscape of Al Batinah North, along with geographical, historical, and social background. It details the research methodology, presents results and vocabulary analysis related to agriculture and the sea, and concludes with key findings and a summary.
Keywords: Keywords: Dialect decline, dialect vitality, Al Batinah North, agriculture, maritime life.
The study focuses on the endurance of these dialects within agricultural and maritime contexts, chosen for their traditional significance in the lives of the region’s residents. Using a descriptive-analytical approach, the article draws on field data and interviews conducted between November 8, 2024, and February 20, 2025, involving 26 narrators (13 from each sector).
The article includes an introduction to the dialectal landscape of Al Batinah North, along with geographical, historical, and social background. It details the research methodology, presents results and vocabulary analysis related to agriculture and the sea, and concludes with key findings and a summary.
Keywords: Keywords: Dialect decline, dialect vitality, Al Batinah North, agriculture, maritime life.
الاشتقاق اللغوي عند الشيخ الخليلي في كتابه جواهر التفسير (البسملة أنموذجا)
د. أحمد عبيد التمتمي
| View Article | Download Article
الملخّص
يتناول هذا البحث العلاقة بين الاشتقاق اللغوي للبسملة في تفسير الشيخ الخليلي المسمى (جواهر التفسير)، ويهدف البحث إلى بيان مسائل الاشتقاق اللغوي في البسملة التي تناولها الشيخ الخليلي في تفسيره جواهر التفسير.فما المنهج الذي اتبعه الشيخ الخليلي في عرض مسائل الاشتقاق اللغوي في البسملة، وما الآراء التي خلص إليها الشيخ الخليلي في مسائل الاشتقاق اللغوي في البسملة؟ ، وكيف يساعد فهم أصول الكلمات في البسملة على فهم أعمق للنص؟ واستعمل الباحث في بحثه هذا المنهج الاستقرائي التحليلي للإجابة عن هذه الأسئلة.
وقد أتى هذا البحث في مبحثين: الأول: في الاشتقاق؛ تعريفه، وأنواعه، وأصله، وقد جاء في والمبحث الثاني: في آراء الشيخ الخليلي في الاشتقاق اللغوي في البسملة: اشتقاق الاسم، واشتقاق اسم الجلالة (الله)، واشتقاق الرحمن الرحيم.
وخلص البحث إلى أن الشيخ الخليلي استعمل ثلاثة مناهج في بحثه للمسائل الصرفية وهي المنهج النقدي والاستقرائي والمقارن، وأن الشيخ الخليلي رجح أن الاسم مشتق من السمو، وأن اسم الجلالة مرتجل غير مشتق، كما رجح اشتقاق الرحمن الرحيم من الرحمة.
الكلمات المفتاحية: الاشتقاق اللغوي، الخليلي،القران الكريم، البسملة، جواهر التفسير.
Abstract
This research examines the relationship between the linguistic derivation of the Basmala in Sheikh Al-Khalili’s exegesis Jawahir Al-Tafsir. The study aims to explore the issues of linguistic derivation in the Basmala as addressed by Sheikh Al-Khalili in his interpretation Jawahir Al-Tafsir.
What methodology did Sheikh Al-Khalili adopt in presenting the issues of linguistic derivation in the Basmala? What conclusions did he reach regarding linguistic derivation in the Basmala? How does understanding the etymology of the words in the Basmala contribute to a deeper understanding of the text? The researcher employed the inductive-analytical method to answer these questions.
This study consists of two sections. The first section discusses linguistic derivation, its definition, types, and origins. The second section explores Sheikh Al-Khalili’s views on linguistic derivation in the Basmala, focusing on the derivation of the word ism (name), the derivation of the Divine Name Allah, and the derivation of Al-Rahman and Al-Rahim.
The research concludes that Sheikh Al-Khalili employed three methodologies in his study of morphological issues: the critical, inductive, and comparative approaches. Furthermore, Sheikh Al-Khalili favored the opinion that the word ism is derived from sumu (elevation), that the Divine Name Allah is a coined (non-derived) word, and that Al-Rahman and Al-Rahim.
Keywords: Basmala, Linguistic Derivation, Al-Khalili, Qur’an, AL Basmala
Jawahir Al-Tafsir.
What methodology did Sheikh Al-Khalili adopt in presenting the issues of linguistic derivation in the Basmala? What conclusions did he reach regarding linguistic derivation in the Basmala? How does understanding the etymology of the words in the Basmala contribute to a deeper understanding of the text? The researcher employed the inductive-analytical method to answer these questions.
This study consists of two sections. The first section discusses linguistic derivation, its definition, types, and origins. The second section explores Sheikh Al-Khalili’s views on linguistic derivation in the Basmala, focusing on the derivation of the word ism (name), the derivation of the Divine Name Allah, and the derivation of Al-Rahman and Al-Rahim.
The research concludes that Sheikh Al-Khalili employed three methodologies in his study of morphological issues: the critical, inductive, and comparative approaches. Furthermore, Sheikh Al-Khalili favored the opinion that the word ism is derived from sumu (elevation), that the Divine Name Allah is a coined (non-derived) word, and that Al-Rahman and Al-Rahim.
Keywords: Basmala, Linguistic Derivation, Al-Khalili, Qur’an, AL Basmala
Jawahir Al-Tafsir.
سيمياء العنوانات الرئيسة في نثر محمود درويش
أ.د. عيسى محمد السليماني
فاطمة خميس الشقصي
| View Article | Download Article
الملخّص
جاء هذا العمل ليقرأ البعد السيميائي في عنوانات محمود درويش، إذ يعدّ محمود درويش من أشهر الشعراء الفلسطينيين والعرب، وقد تجاوزت مكانته الأدبية حدود الشعر لتصبح رمزًا للهوية الوطنية والقضية الفلسطينية؛ إذ سخَّر قلمه للتعبير عن معاناة شعبه، وآمالهم المقرونة بالعودة والحرية، واستطاع الخروج من حيِّز القومية إلى العالمية بتناوله قضايا إنسانية عامة. وما يميِّز محمود درويش جمْعه بين فنيْ الشعر والنثر، ولا أدلّ على ذلك من مجموعة إصداراته النثرية التي بلغت أحد عشر كتابًا، تزامنت إصداراتها مع إصدارات دواوينه الشعرية، وإن طغت شهرته كونه شاعرًا؛ نظرًا لقوة صوته الشعري، فالشعر هو الوسيلة التي عبَّر بها عن مشاعره وأفكاره لاسيما تلك المتعلقة بالوطن والقضية الفلسطينية، فكان يلقيه في المحافل المختلفة، واستطاع بذلك ملامسة قلوب الناس، بتحويل المعاناة إلى كلمات مؤثرة وخالدة.تفاوتت موضوعات محمود درويش في نثره، إذ غلب عليها الجانب السياسي، الذي تناوله في صورة مقالات مباشرة كما في كتاب (شيء عن الوطن)، وقد يتجاوز ذلك إلى مقالات غلبت عليها اللغة الأدبية والطابع الرمزي، منها ما في كتاب (في انتظار البرابرة)، في حين برزت الموضوعات الاجتماعية والإنسانية والأدبية مفرقة في مختلف الكتب. وبالنظر إلى عنوانات كتب درويش النثرية، نجدها لا تكف عن إثبات فعل كينونتها كونها عتبة نصية، تسهم في تشكيل وتوجيه
الكلمات المفتاحية: 1- سيمياء 2- عنونات 3- نثر -4- محمود درويش 5- أوكسيمورون
Abstract
This study examines the semiotic dimension in the titles of Mahmoud Darwish’s works. As one of the most renowned Palestinian and Arab poets, Darwish’s literary standing extends beyond poetry, symbolizing national identity and the Palestinian cause. He dedicated his pen to expressing the struggles and hopes of his people, intertwined with themes of return and freedom. By addressing universal human issues, he transcended nationalism to achieve global recognition.
Darwish uniquely combined poetry and prose, as evidenced by his eleven prose works, published alongside his poetry collections. Although he is primarily known as a poet, his prose writings are equally significant. His poetry served as a powerful medium for expressing emotions and thoughts, particularly concerning homeland and the Palestinian cause. By reciting poetry at various events, he touched people’s hearts, transforming suffering into poignant and enduring words.
The themes of Darwish’s prose varied, with a strong political presence, including direct essays such as ‘Something About the Homeland’. Other essays adopted a literary and symbolic style, as seen in ‘Waiting for the Barbarians’. Social, humanistic, and literary themes also appeared throughout his books. His prose titles continuously affirm their textual existence as interpretative thresholds that shape the reader’s understanding of his works. These titles
Keywords: 1-prose- 2- Titles-3- Mahmoud Darwish-4- Simia-5- Oxymoron
Darwish uniquely combined poetry and prose, as evidenced by his eleven prose works, published alongside his poetry collections. Although he is primarily known as a poet, his prose writings are equally significant. His poetry served as a powerful medium for expressing emotions and thoughts, particularly concerning homeland and the Palestinian cause. By reciting poetry at various events, he touched people’s hearts, transforming suffering into poignant and enduring words.
The themes of Darwish’s prose varied, with a strong political presence, including direct essays such as ‘Something About the Homeland’. Other essays adopted a literary and symbolic style, as seen in ‘Waiting for the Barbarians’. Social, humanistic, and literary themes also appeared throughout his books. His prose titles continuously affirm their textual existence as interpretative thresholds that shape the reader’s understanding of his works. These titles
Keywords: 1-prose- 2- Titles-3- Mahmoud Darwish-4- Simia-5- Oxymoron
الخوف من كتاب مثالب الوزيرين لأبي حيان التوحيدي
د. خليل بن محمد الحوقاني
| View Article | Download Article
الملخّص
تهدف الورقة إلى التعرف على الخوف المصطنع أو المتوهم من كتب الأدب العربي عامة، وكتاب "مثالب الوزيرين لأبي حيان التوحيدي" خاصة، عبر رواية "والله إن هذه الحكاية لحكايتي لعبد الفتاح كيليطو".تستعرض الورقة أولا الخوف المصطنع أو المتوهم من كتب الأدب العربي من خلال كتاب "مثالب الوزيرين لأبي حيان التوحيدي"، وأثره في بُعد القراء عن مطالعته عبر قرون، وكيفية معالجة مثل هذه الإشكالات حديثًا.
سيتناول المحور الأول الإطار النظري للخوف المصطنع أو المتوهم من كتب الأدب العربي، أما المحور الثاني فيتحدث عن دور الكُتَّاب والساسة والمثقفين في السيطرة على عقول الناس وأفكارهم وثقافتهم عبر الخوف المصطنع.
ويتوقف المحور الثالث عند ستة مشاهد من مشاهد الخوف في رواية "والله إن هذه الحكاية لحكايتي" عبر سرده لمأساة كتاب "مثالب الوزيرين لأبي حيان التوحيدي" والشائعة التي نقلها ابن خلِّكان وأصبحت حقيقة صدّقها الآخرون. أما المحور الرابع والأخير سيعرض الباحث التحولات الفكرية والثقافية التي أثارها كيليطو للتخويف من كتاب "مثالب الوزيرين" لأبي حيان التوحيدي.
ختامًا تشير الورقة إلى أهم نتائج البحث والتي من أهمها أن الخوف المصطنع من كتاب "مثالب الوزيرين لأبي حيان التوحيدي" وغيره من كتب التراث ما هو إلا وهم مصطنع يسقط عند أول مطالعة للكتاب.
الكلمات المفتاحية: الخوف المصطنع، كيليطو، التوحيدي، مثالب الوزيرين، كتب الأدب العربي
Abstract
This research explores the fabricated or perceived apprehension surrounding Arabic literary works, with a focus on Abu Hayyan al-Tawhidi’s Mathalib al-Wazirayn (The Vices of the Two Viziers), as reflected in Abdelfattah Kilito’s novel By God, This Story is My Story. It investigates how such apprehension, whether constructed or inherited, has discouraged readership of this classical text across generations and how contemporary literature engages with this legacy.
The study is divided into four sections. The first outlines the theoretical framework of fabricated literary apprehension. The second examines how writers, politicians, and intellectuals have shaped public perception and manipulated cultural memory through deliberate marginalization of certain texts. The third analyzes six key scenes from Kilito’s novel that depict the hostile reception of Mathalib al-Wazirayn, particularly the impact of a rumor propagated by Ibn Khallikan, which was accepted as truth. The fourth discusses Kilito’s literary strategies in reawakening critical awareness about this cultural apprehension.
The conclusion affirms that the fear surrounding Mathalib al-Wazirayn and similar heritage works is largely illusory and dissolves upon actual reading, revealing the richness and depth of these marginalized texts.
Keywords: fabricated apprehension, Kilito, al-Tawhidi, Mathalib al-Wazirayn, Arabic literature books.
The study is divided into four sections. The first outlines the theoretical framework of fabricated literary apprehension. The second examines how writers, politicians, and intellectuals have shaped public perception and manipulated cultural memory through deliberate marginalization of certain texts. The third analyzes six key scenes from Kilito’s novel that depict the hostile reception of Mathalib al-Wazirayn, particularly the impact of a rumor propagated by Ibn Khallikan, which was accepted as truth. The fourth discusses Kilito’s literary strategies in reawakening critical awareness about this cultural apprehension.
The conclusion affirms that the fear surrounding Mathalib al-Wazirayn and similar heritage works is largely illusory and dissolves upon actual reading, revealing the richness and depth of these marginalized texts.
Keywords: fabricated apprehension, Kilito, al-Tawhidi, Mathalib al-Wazirayn, Arabic literature books.
مظاهرُ التجديد الفني والدلالي في شعر اللواح الخروصي
د. محمود سعيد الدرمكي
| View Article | Download Article
الملخّص
تناولت الدراسة موضوع (مظاهر التجديد الشعري في ديوان اللواح الخروصي). وقد هدفت الدراسة الى تحقيق عدد من الاهداف أهمها:1. التعريف بالشاعر اللواح الخروصي، شخصيّةً، وشاعريّةً، وأدبًا.
2. التعرّف على أبرز فنون الشعر التي نظم فيها اللواح الخروصي.
3. تبيين مظاهر التجديد الشعري في ديوان اللواح الخروصي.
وقد أخذت في الدراسة بالمنهج الوصفي التحليلي فهو المنهج المناسب لدراسة الظاهرة ووصفها وتحليلها. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها:
1. نظم الشاعرُ اللواح قليلًا من قصائده على منوال القصيدة الجاهلية في بِنْيتها.
2. تناول الشاعر اللواح في ديوانه جُلَّ أغراض الشعر العامة عند السابقين.
3. برزت لدى الشاعر اللواح مظاهرُ التجديد في الموضوعات بشكل كبير.
4. الشاعر اللواح من أبرز المجددين في بِنية القصيدة العمانية وشكلها.
5. بدا عند الشاعر اللواح التطوير في المعجم الشعري، ولكنه أقلّ منه في الموضوعات والبِنْية.
6. أكثر الشاعر اللواح من شعر المديح الإلهي، والمديح النبوي، والشعر الرمزي في مديح ليلى الشريفة.
وبناء على النتائج التي توصلتُ إليها في هذه الدراسة والصعوبات التي واجهتني فيها نقترح دراسة موضوعات مهمة ومشاريع تحتاج إلى دراسة، ومنها:
1. طبقات شعراء عمان دراسة تاريخية.
2. أعلام الشعر العماني المعاصر.
3. المناجاة والتوسل في شعر اللواح الخروصي.
4. الشعر الرمزي عند اللواح الخروصي.
5. الصورة الفنية في شعر اللواح الخروصي.
6. ظاهرة مطالع القصائد العزائية في شعر الخروصي.
7. الاقتباس والتضمين في شعر اللواح الخروصي.
الكلمات المفتاحية: التجديد - الشعري – في ديوان – اللواح الخروصي.
الكلمات المفتاحية: التجديد - الشعري – في ديوان – اللواح الخروصي.
Abstract
The study tackled the topic of “ Aspects of poetic innovation in the collection of Al-lawah Al-kharusi”. And it aimed at attaining some objectives mostly:
1- Introducing the poet Al-kharusi, personality, poetery and literature.
2- The identification of the main poetic arts written by Alawah Al-kharusi.
3- Showing aspects of poetic innovation in the collection of at Al-lawah Al-kharusi.
Thus , the study was concerned by the descriptive approach as it is the most appropriate approach to study the phenomenon, describing and analysing it. The study found a numloer of findings mainly:
1- The poet Al-lawah wrote a few of his poems following the structure of pre-islamic poems.
2- The poet Al-lawah tackled most comman themes in his collection.
3- Aspect of renowation emeryed in the poet Al-lawah in a great deal of his topics.
4- The poet Al-lawah is one of the most innovators in the structure and from of the Omani poem.
5- There seemed in the poet Al-lawah improvement in the poetic lexicon . However, it was less seen in the themes and structures.
6- The poet Al-lawah addressed most divine, praise, prophetic compliment, and symbolic poetry to praise Laila Al-sharifa( Mecca).
Based on the results that I reached in this study and the challenges that I faced, I suggest the study of important topics and
Keywords: innovation – poetry – collection – Al-lawah Al-kharusi.
1- Introducing the poet Al-kharusi, personality, poetery and literature.
2- The identification of the main poetic arts written by Alawah Al-kharusi.
3- Showing aspects of poetic innovation in the collection of at Al-lawah Al-kharusi.
Thus , the study was concerned by the descriptive approach as it is the most appropriate approach to study the phenomenon, describing and analysing it. The study found a numloer of findings mainly:
1- The poet Al-lawah wrote a few of his poems following the structure of pre-islamic poems.
2- The poet Al-lawah tackled most comman themes in his collection.
3- Aspect of renowation emeryed in the poet Al-lawah in a great deal of his topics.
4- The poet Al-lawah is one of the most innovators in the structure and from of the Omani poem.
5- There seemed in the poet Al-lawah improvement in the poetic lexicon . However, it was less seen in the themes and structures.
6- The poet Al-lawah addressed most divine, praise, prophetic compliment, and symbolic poetry to praise Laila Al-sharifa( Mecca).
Based on the results that I reached in this study and the challenges that I faced, I suggest the study of important topics and
Keywords: innovation – poetry – collection – Al-lawah Al-kharusi.
مَظاهِرُ الإِيقَاعِ الدَاخِليِّ فِي قَصِيدَةِ معلقة على غافة الدوح لزاهر بن سعيد السابقي - دراسة في الإيقاع والدلالة
حاتم راشد الحسيني
| View Article | Download Article
الملخّص
الهدف: يسعى هذا البحث إلى تتبع مظاهر الإيقاع الداخلي في قصيدة الشاعر العماني زاهر بن سعيد السابقيِّ، وهذه القصيدة تصل إلى أكثر من خمسين بيتًا، وهي عَيّنَةٌ مختارة من ديوان "أجنحة"، وذلك عن طريق تحليل الظواهر الأسلوبية والكشف عن مدى تفاعل الدال بالمدلول، وأثره في تشكيل البنى الشعورية للنصّ.المنهج: لقد اتخذ البحثُ المنهج الأسلوبيّ طريقًا يقوم عليه. وتسعى هذه الورقة للإجابة عن الإشكالية التالية: ما مظاهر الإيقاع الداخلي في قصيدة "معلقة على غافة الدوح"؟ وما دلالته الفنية؟ ويحاول البحث الإجابة عنه من خلال الكشف عن الجمالية الإيقاعية الداخلية للنصّ.
النتائج: كشفت الدراسة عن السمات الأسلوبية للنَّصّ وذلك بعد أنْ تتبعت مظاهر الإيقاع الداخلي وأبرزت عددًا منها وهي التصّريع، والتمكين، والتكرار، ورد العجز على الصدر، والتوازي التركيبي، والتجنيس (الاشتقاق).
التوصيات: حث الباحثين على الاهتمام بدراسة النصوص الشعرية للشاعر زاهر السابقي، من خلال النظريات الحديثة، ودراستها دراسة مستفيضة، لما تتسم به من جزالة في الألفاظ وبيئة غنية بالظواهر اللغوية.
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الإيقاع الداخلي، الدَّلالة الشِّعريّة، التّحليل الأسلوبيّ، الشعر العماني الحديث، زاهر السابقيّ.
Abstract
Objective: This study aims to trace the manifestations of internal rhythm in the poem by the Omani poet Zahir bin Saeed Al-Sabqi. The poem, comprising over fifty lines, is a selected sample from the collection Ajnaha (“Wings”). The research analyzes stylistic phenomena, revealing the extent of interaction between the signifier and the signified, and its impact on shaping the poem’s emotional structures.
Methodology: The study adopts the stylistic approach. It seeks to answer the following question: What are the manifestations of internal rhythm in the poem “Muʿallaqa ʿala Ghafati al-Dawḥ” (“Suspended on the Ghafah Tree”)? And what is their artistic significance? The research addresses these questions by uncovering the internal rhythmic aesthetics of the text.
Findings: The study reveals the stylistic features of the poem after tracing its internal rhythm manifestations, highlighting several of them: taṣrīʿ (monorhyme at the hemistich level), tamkīn (rhythmic reinforcement), repetition, radd al-ʿajz ʿala al-ṣadr (refrain repetition), syntactic parallelism, and tajnis (paronomasia / derivational pun).
Recommendations: The study encourages researchers to focus on the poetic works of Zahir Al-Sabqi through the lens of modern literary theories and to conduct in-depth analyses, as his poetry is characterized by lexical grandeur and a linguistic environment rich in stylistic phenomena.
Keywords: Keywords: Internal rhythm, poetic semantics, stylistic analysis, modern Omani poetry, Zahir Al-Sabqi.
Methodology: The study adopts the stylistic approach. It seeks to answer the following question: What are the manifestations of internal rhythm in the poem “Muʿallaqa ʿala Ghafati al-Dawḥ” (“Suspended on the Ghafah Tree”)? And what is their artistic significance? The research addresses these questions by uncovering the internal rhythmic aesthetics of the text.
Findings: The study reveals the stylistic features of the poem after tracing its internal rhythm manifestations, highlighting several of them: taṣrīʿ (monorhyme at the hemistich level), tamkīn (rhythmic reinforcement), repetition, radd al-ʿajz ʿala al-ṣadr (refrain repetition), syntactic parallelism, and tajnis (paronomasia / derivational pun).
Recommendations: The study encourages researchers to focus on the poetic works of Zahir Al-Sabqi through the lens of modern literary theories and to conduct in-depth analyses, as his poetry is characterized by lexical grandeur and a linguistic environment rich in stylistic phenomena.
Keywords: Keywords: Internal rhythm, poetic semantics, stylistic analysis, modern Omani poetry, Zahir Al-Sabqi.