العدد الثالث عشر
مجلة الخليل للدراسات اللغوية والأدبية - العدد الثالث عشر
د. محمد بن علي الإسماعيلي
View Article | Download Article
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
كلمة العدد
د. محمود بن يحيى الكندي
View Article | Download Article
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
الاستفهام في القرآن الكريم في ضوء العلاقة بين طرفي الخطاب
د. منى الجابرية
| View Article | Download Article
الملخّص
الملخص:إن المخاطِب ينتقي الألفاظ، وينظم العبارات والتراكيب، ويختار الأساليب المناسبة في العملية التخاطبية، بناء على العلاقة التي تربطه بالمخاطَب، سواء كانت إيجابية، مبنية على الترفق، والتلطف، واللين، والمودة والاحترام، أو سلبية قوامها الشدة، والجفاء، والمحاجة، والوعيد، والتهديد، والتنافر، والاختلاف في وجهات النظر...إلخ. ويمكن القول إن نجاح العملية التخاطبية، وتحقيق الأهداف المرجوة منها، معتمد بشكل أساس على قدرة المخاطِب في أن يجعل خطابه متوافقًا، ومنسجمًا، ومعبرًا عن هذه العلاقة، فيتسم باللين واللطف في مقام الترفق، بينما يتخذ طابع الشدة والجفاء في مقام التوتر والتنافر بينه وبين المخاطَب. ويُعد الاستفهام من الأساليب التي من الممكن استعمالها في النوعين من المقامات، فيعين المخاطِب على تقديم الصورة الأنسب للتعبير عن علاقته بالمخاطَب، وإيصال رسالته إليه، ومن جهة أخرى فإن الاستفهام من الأساليب التي بإمكان المحلل أن يستند عليها للكشف عن العلاقة بين طرفي الخطاب، خاصة إذا ما دُرِس في مشاهد حية كما هو الحال في مشاهد القرآن الكريم.
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الترفق، الجفاء، الأهداف، قُدرة، المحلل.
Abstract
Research Summary
The person being addressed selects the words, organizes the phrases, and sentence structures, and chooses the appropriate methods in the process of performing the conversation.
All of this is based on the relationship that takes place between the person being addressed and the person communicating with him, whether the communication is positive and based on kindness, softness, affection, and respect. Or it was the opposite of that in a negative way, and the nature of the conversation was intensity, estrangement, argument, threat, disharmony, the difference in opinions and viewpoints...etc. It can be said that the success of the communication process and achieving its intended goals depend mainly on the ability of the person being addressed to make this speech compatibl harmonious and expressive of this relationship.
While it takes the character and style of severity and estrangement in the place of tension and disharmony between the person addressed and the addressee
The interrogative is one of the methods that can be used in the previous two types of the denominator
With this question, the addressee will help the addressed to provide an appropriate method to express his relationship with the addressee and to convey the meanings of the message
Keywords: kindness, disharmony, goals, ability, and analysis.
The person being addressed selects the words, organizes the phrases, and sentence structures, and chooses the appropriate methods in the process of performing the conversation.
All of this is based on the relationship that takes place between the person being addressed and the person communicating with him, whether the communication is positive and based on kindness, softness, affection, and respect. Or it was the opposite of that in a negative way, and the nature of the conversation was intensity, estrangement, argument, threat, disharmony, the difference in opinions and viewpoints...etc. It can be said that the success of the communication process and achieving its intended goals depend mainly on the ability of the person being addressed to make this speech compatibl harmonious and expressive of this relationship.
While it takes the character and style of severity and estrangement in the place of tension and disharmony between the person addressed and the addressee
The interrogative is one of the methods that can be used in the previous two types of the denominator
With this question, the addressee will help the addressed to provide an appropriate method to express his relationship with the addressee and to convey the meanings of the message
Keywords: kindness, disharmony, goals, ability, and analysis.
المصطلح الصرفي في كتاب التيسير
د. محمود الريامي
| View Article | Download Article
الملخّص
كتاب " التيسر في شيء من الصرف اليسير " للخليلي من الكتب الصرفية المهمة التي ألفها بعد نضج تجربته في علم الصرف، ونحا فيه منحى تيسير علم الصرف وتقريبه للمتعالمين، ومنحى الاهتمام بالأصول التصريفية للأفعال مما يمكن القياس عليه دون القليل أو الشاذ .انطلقت الدراسة لتسبر المصطلحات الصرفية في الكتاب من حيث نوعها ( بسيطة أو مركبة ) وآليات تعريفها، وتقسيمها حسب أنساقها المفهومية الثلاثة الكبرى التي تعود إلى: الأسماء، والأفعال ، والأصوات والحروف ، وتتبعت الدراسة ما يندرج تحت كل نسق مفهومي من مصطلحات صغرى ومفاهيم جزئية .
وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها أن الخليلي كان واعيا بجهازه الاصطلاحي وعيا دقيقا، وأنه ذكر جملة من المصطلحات الصرفية ، كان أغلبها يهتم بنسق مصطلحات الفعل وتصريفاته ، كما أنه شرح مفاهيم المصطلحات الكبرى كمصطلح علم الصرف، ومصطلح الفعل، ومصطلحات الفعل الماضي والمضارع والأمر والتجرد والزيادة ، واهتم بالمصطلحات المركبة أكثر من المصطلحات المفردة ، وترك كثيرا من المصطلحات بلا شرح لحدودها اكتفاء باشتهارها أو فهمها من السياق ، واستعمل مصطلحات خاصة كالمصدر المطلق للدلالة على المصدر، ومصطلح الفعل المصنوع للدلالة لما يقابل الفعل المسموع ، ومصطلح أمهات الأفعال المزيدة لأحد عشر فعلا خصها بالدراسة ، ومصطلح الإعراب للدلالة على حركات البناء في بنية الصيغ مما
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية : المصطلح ، الصرف ، كتاب ( التيسير في شيء من الصرف اليسير)، سعيد بن خلفان الخليلي .
Abstract
Al-Khalili’s book “Al-Taysir fi Shai Min al-Sarf al-Yasir” is one of the important morphological books that he wrote after the maturity of his experience in morphology. In it, he moved the direction of facilitating morphology and bringing it closer to learners, and focused on the morphological origins of verbs, which can be measured without a little or anomalies.
The study set out to probe the morphological terms in the book in terms of their type (simple or compound) and the mechanisms of their definition, and their division according to their three major conceptual forms, which belong to: nouns, verbs, sounds and letters. The study followed what falls under each conceptual format of minor terms and partial concepts.
The study concluded with a number of results, the most important of which is that Al-Khalili was conscious of his idiomatic device with a precise awareness, and that he mentioned a number of morphological terms, most of Them were concerned with the format of verb terms and its conjugations, and he also explained the concepts of major terms such as morphology, verb, and terms of the past tense, present tense, order and abstraction.in addition to that he paid more attention to compound terms than to
Keywords: key words :
Terminology, Morphology, book “Al-Taysir fi Shai Min al-Sarf al-Yasir , Saeed bin Khalfan Al-Khalili.
The study set out to probe the morphological terms in the book in terms of their type (simple or compound) and the mechanisms of their definition, and their division according to their three major conceptual forms, which belong to: nouns, verbs, sounds and letters. The study followed what falls under each conceptual format of minor terms and partial concepts.
The study concluded with a number of results, the most important of which is that Al-Khalili was conscious of his idiomatic device with a precise awareness, and that he mentioned a number of morphological terms, most of Them were concerned with the format of verb terms and its conjugations, and he also explained the concepts of major terms such as morphology, verb, and terms of the past tense, present tense, order and abstraction.in addition to that he paid more attention to compound terms than to
Keywords: key words :
Terminology, Morphology, book “Al-Taysir fi Shai Min al-Sarf al-Yasir , Saeed bin Khalfan Al-Khalili.
تجليات اللون في رواية (لأني أسود) لسعداء الدعاس
علي بن خزام المعمري
| View Article | Download Article
الملخّص
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن تجليات اللون في رواية "لأني أسود" للكاتبة سعداء الدعاس، من خلال محورين هما: النص الموازي، والاستهلال السردي للرواية؛ ليكشف إلى أي مدى استطاعت الكاتبة سعداء الدعاس توظيف هذين المحورين لخدمة الثيمة الأساسية لروايتها المتمظهرة في تمثلات الجسد بصفته علامة عرقية، وقد اتبع الباحث طريقة المنهج الوصفي التحليلي مستعينا بما أنتجته الدراسات السيميائية مـن أدوات وآليـات للكشـف عن الدلالات الإيحائية وتأويلاتها في ميدان علم النقد الحديث، مع الاستفادة من الأدوات التـي أفرزتهـا الدراسـات السرديـة الحديثـة، وأهم نتيجة توصل إليها الباحث في هذه الدراسة أن النص الموازي يحمل دلالة عميقة لمضمون النص المتني الذي يناقش التمييز العرقي بتمايز لوني في الغلاف، فالأسود قد استحوذ على الغلاف، ولم يترك مجالا للون الأبيض إلا لبروز لونه الأسود، ومن طريف إخراج هذه الرواية أن كلمة أسود كتبت بلون أبيض، وكأن الأخير هو من أبرز الأسود، كما يبرز الاستهلال السردي إشكاليات الأنا والآخر من خلال طرح أسئلة بلا إجابات، توحي بأن الحوار بينهما مفقود، أو أنه حوار من طرف واحد فقط، ويوصي الباحث بمزيد من الدراسات العميقة حول أهمية النص الموازي والاستهلال السردي وانعكاسه على الثيمة الأساسية للرواية.الكلمات المفتاحية: اللون، النص الموازي، الاستهلال السردي، تجليات، رواية لأني أسود.
Abstract
This study aims to shed the light on the manifestations of colour in a novel entitled as “Because I am Black” written by Saa’daa Al Da’as through two axes which are: the parallel text and the narrative inception. In more depth, it is expected to lead us to discover the extent of employing the above-mentioned axes to serve the main theme of the novel which is apparent in the representations of the body as a sign of race.
The researcher has applied a descriptive analysis methodology based on two main resources. The first one is what semiotic previous literature produced including tools, mechanisms of discovering suggestive significance, their interpretations in the field of modern criticism science. The second one is the benefits provided by the tools produced by the narrative modern literature.
The main finding of this study is that the parallel text has a deep significance for the content of the body text which discusses race discrimination as a colour differentiation apparent in the cover page of the novel to a degree that does not manifest the white colour of the cover page without the presence of its black colour. The second finding is that the narrative initiation shows some problematic
Keywords: Color, the parallel text, the narrative initiation, manifestations,
The researcher has applied a descriptive analysis methodology based on two main resources. The first one is what semiotic previous literature produced including tools, mechanisms of discovering suggestive significance, their interpretations in the field of modern criticism science. The second one is the benefits provided by the tools produced by the narrative modern literature.
The main finding of this study is that the parallel text has a deep significance for the content of the body text which discusses race discrimination as a colour differentiation apparent in the cover page of the novel to a degree that does not manifest the white colour of the cover page without the presence of its black colour. The second finding is that the narrative initiation shows some problematic
Keywords: Color, the parallel text, the narrative initiation, manifestations,
تلقي السخرية وتأويلها في كتاب "السخرية في شعر البردوني" لعبد الرحمن الجبوري (دراسةٌ في نقد النقد)
د. عيسى بن سعيد بن عيسى الحوقاني
| View Article | Download Article
الملخّص
اضطلع جملةٌ من الباحثين بدراسة السُّخرية في الخطابات الشعريّة الحديثة، ولا يختلف اثنان على غزارة المنتج البحثيّ في هذا المجال، ولا يزال إنتاج هذا النوع من الدراسات مستمرًا ولا ضير في استمراره ما استمرَّ إنتاج الخطابات الشعرية الساخرة، إلّا أنّ هذا الإنتاج مع غزارته لم ينل ـ في حدود علمنا ـ حظًا من الدراسات النقديّة التي تقف على مواطن قوته فتعزّزها، وعلى مواطن ضعفه فتحاول معالجتها أو التخفيف من حدتها على أقل تقدير؛ ولهذا ارتأينا دراسة كتاب "السخرية في شعر البردوني" لعبد الرحمن الجبوري دراسة نقدية تركّز على تلقي (الجبوري) للسخرية وتأويلها في شعر البردوني.وتندرج هذه الدراسة ضمن نقد النقد وتسير على وفق المنهج الوصفيّ التحليليّ مع الإفادة من نظريّتي التأويل، التلقي، وتتبّع إشكاليّات تلقي الجبوري للسخرية وتأويلها في شعر البردوني، وتثير الدراسة ثلاثة أسئلة أساسية: ما الأسس التي انطلق منها الجبوري في تقسيم موضوعات السخرية في شعر البردوني؟ وكيف تناول الجبوري أساليب السخرية في شعر البردوني؟ وما الإشكاليات التي اعترت أطراف الخطاب في كتاب الجبوريّ؟
واقتضت إشكاليّة الدراسة وأسئلتها تقسيمها إلى ثلاثة محاور:
ـ تقسيم موضوعات السخرية
ـ تناول أساليب السخرية وتأويلها.
ـ أطراف الخطاب (النص، الكاتب، المتلقي)
الكلمات المفتاحية: التلقي، التأويل، السخرية، البردوني، الجبوري.
Abstract
Several modern Arabic studies have studied the ironic discourse in contemporary poetic writings. No one disagree on the abundance of the research writings in this field, and the production of this type of study is still ongoing. However, there is no harm in that as long as the production of ironic poetic discourses continues, but this production, although it is abundant, it has not had its luck with critical studies that stand on its strengths and strengthen them, and on its weaknesses, and try to solve them or at least alleviate them. Thus, this study aims to study 'Irony in The Poetry of Al Baraddoni' book by Abdul Rahman Al-Jubouri, a critical study that focuses on Al-Jubouri's methodology to studying irony in Al Baraddoni's poetry.
This study falls within the criticism of criticism and proceeds according to the descriptive-analytic approach in addition to the theories of reception and interpretation. It also follows the issues that have faced Al-Jubouri's study of irony in Al-Baradouni’s poetry. Further, the study illustrates three main questions:
• What are the bases adopted by Al-Jubouri in dividing the ironic topics of Al-Baraddoni's poetry?
• How did Al Jubouri deal with irony methods in Al-Baraddoni's poetry?
• What are the issues found in the parts of discourse in Al-Jubouri's book?
The issue and the questions of the study necessitated dividing it into three themes:
• The issue of dividing the ironic topics according to Al-Jubouri
• The issue of studying the methods of irony according to Al-Jubouri
• The issues of the parts of discourse (text, writer, recipient)
Keywords: discourse, irony, Al-Baraddoni, al-Jubouri
This study falls within the criticism of criticism and proceeds according to the descriptive-analytic approach in addition to the theories of reception and interpretation. It also follows the issues that have faced Al-Jubouri's study of irony in Al-Baradouni’s poetry. Further, the study illustrates three main questions:
• What are the bases adopted by Al-Jubouri in dividing the ironic topics of Al-Baraddoni's poetry?
• How did Al Jubouri deal with irony methods in Al-Baraddoni's poetry?
• What are the issues found in the parts of discourse in Al-Jubouri's book?
The issue and the questions of the study necessitated dividing it into three themes:
• The issue of dividing the ironic topics according to Al-Jubouri
• The issue of studying the methods of irony according to Al-Jubouri
• The issues of the parts of discourse (text, writer, recipient)
Keywords: discourse, irony, Al-Baraddoni, al-Jubouri
دراسة تأثيلية للألفاظ المتعلقة بحرفة صناعة الخناجر التقليدية في سلطنة عُمان
د. محمد موفق الحسن
د. علي سالم سيف المانعي
| View Article | Download Article
الملخّص
الأهداف: سعى هذا البحث إلى تسليط الضوء على أهمية الدراسات التأثيلية من خلال تجربة تطبيقية على مجموعة من الألفاظ المتعلقة بحرفة صناعة الخناجر في سلطنة عُمان. بغية تحقيق مجموعة من الأهداف الحضارية واللغوية. واعتمد البحث المنهج التأثيلي الذي يرتكز على التحليل التاريخي المقارن للألفاظ بغية الوصول إلى الأصل اللغوي الذي انحدرت منه؛ فتميّز الألفاظ ذات الجذور العربية، والألفاظ الدخيلة التي اقْتُرِضت من اللغات الأخرى إن وُجِدت. ثم تدرس التغيرات الصوتية والدلالية التي مرت بها هذه الألفاظ حتى وصلت إلى صورتها الراهنة.وقد خلص البحث إلى أن الغالبية العظمى من الألفاظ المستعملة في حرفة صناعة الخناجر التقليدية في سلطنة عُمان عربية الأصل، وعدد قليل منها دخيل. وأن جلّ الألفاظ الدخيلة فارسية الأصل تتموضع في حقل أدوات التصنيع ومواده، وبعضها دخيل قديم ورد ذكره في المعاجم العربية على أنه معرّب.
تم تمويل المشروع البحثي الذي أدى إلى هذه النتائج من قبل وزارة التعليم العالي والبحث العلمي والابتكار بسلطنة عمان بموجب برنامج التمويل المؤسسي المبني على الكفاءة بالعقد البحثي رقم (MoHERI/BFP/SU/01/2021)
الكلمات المفتاحية: الإيتيمولوجيا، التأثيل، التراث اللغوي، الحرف التقليدية، سلطنة عُمان.
Abstract
This study seeks to elucidate the importance of etymological studies through an applied study on a group of terms related to the craft of making daggers in the Sultanate of Oman.
Study adopted the etymological approach, which is based on the comparative historical analysis of the words in order to reach the linguistic origin from which they are derived. It distinguishes the words that have Arabic roots, and the extraneous words that were borrowed from other languages, if any. Then it studies the phonetic and semantic changes that these words went through until they reached their current form.by showing its source and the origin from which it descended distinguishing the words that have Arabic roots from the extraneous words that were borrowed from other languages, if any. Then study investigates the phonetic and semantic changes that these words have undergone until they reached their current form.
Study concluded that the vast majority of the terms under study are of Arab origin, and a few of them are foreign of Persian origin located in the field of manufacturing tools and materials. Study also concluded a set of phonemic changes that occur in the pronunciation of Arabic words in
Keywords: Etymology; Cultural heritage; Traditional Crafts; Omani dagger; Oman
Study adopted the etymological approach, which is based on the comparative historical analysis of the words in order to reach the linguistic origin from which they are derived. It distinguishes the words that have Arabic roots, and the extraneous words that were borrowed from other languages, if any. Then it studies the phonetic and semantic changes that these words went through until they reached their current form.by showing its source and the origin from which it descended distinguishing the words that have Arabic roots from the extraneous words that were borrowed from other languages, if any. Then study investigates the phonetic and semantic changes that these words have undergone until they reached their current form.
Study concluded that the vast majority of the terms under study are of Arab origin, and a few of them are foreign of Persian origin located in the field of manufacturing tools and materials. Study also concluded a set of phonemic changes that occur in the pronunciation of Arabic words in
Keywords: Etymology; Cultural heritage; Traditional Crafts; Omani dagger; Oman
دلالات المفارقة في أسماء الشخصيات الروائية في التجربة السردية الاغترابية لمحمد حسن علوان (سقف الكفاية/ صوفيا/ طوق الطهارة/ القندس) أنموذجا
د. أمل المغيزوي
د. جوخة الحارثي
| View Article | Download Article
الملخّص
لقد أمست تسمية الشخصيات من العناصر الرئيسة في عملية السرد الروائي، وأصبح اسم الشخصية من المصطلحات النقدية المهمة التي دارت حولها الكثير من الدراسات الأدبية المتباينة، ومن جهة أخرى يجسد الاسم العديد من الدلالات التي تنوعت بين الدلالات الضدية والمرادفة، تبعًا للهدف الذي يسعى إليه الروائي في اختيار هذا الاسم أو ذاك.ولم تكن الرواية الخليجية بمنأى عن هذه التطورات الفنية، فظهرت الكثير من الروايات التي ارتكزت على الدلالات الضدية التي يفرزها الاسم الروائي لأهداف فنية وسردية، ساهمت بلا ريب في إضفاء إشارات بعينها على العمل الروائي، وجسدت التناقضات الكبيرة في حياة الفرد سواء أكان على المستوى الشخصي أم المستوى الاجتماعي.
إن الدلالات الضدية التي ارتكز عليها علوان في أعماله السردية، تحمل علامات لا يمكن تجاهلها؛ حيث تؤكد الحالة الاغترابية الفضفاضة التي تصطلي بها شخصياته الروائية، وهذه الحالة من الاغتراب تسير بخط متصاعد يبدأ من التسمية المختارة للشخصيات لتصل إلى كل ما يحيط بوجودها، فتتحد التسمية مع دواخل الشخصيات، وحياتها الخارجية، وعلاقتها بالآخر في المجتمع لتزيد من حدة التدهور الذي يسير عبر أحداث الرواية في خط متصاعد حاد على كافة الأصعدة، ومن هنا، كان هدف الدراسة، تحديد مصطلح التسمية، وبيان أهميته، والارتكاز على مجموعة من الشواهد المختلفة عبر مجموعة من روايات علوان، لسبر تلك النزعة الاغترابية التي صنعت مأساة أبطاله، وأجبرتهم
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية بالعربية: التسمية، الاغتراب، المنهج النفسي والاجتماعي، التجربة السردية، علوان.
Abstract
Abstract
Nowadays the designation becomes a main part in the fictional narrative process, and naming the charaters becomes a part of criticism terminologies which has been analysis by different literacy’s studies. On the other hand, the name represents many Semantics that varied between the opposite semantics and synonyms semantics, depending on the novelist goal of choosing the name.
The gulf novel was not away from this artistic development, Many novels concentrate on opposite semantics of the characters, representing the huge differences in the single life either on the personnel level or social level.
The opposite semantics that Alwan used in his narrative wok, have unneglectable signs that confirmed widely expatriate state which represented by his narrative characters, which confirmed the uncertainty state that effect their life negatively. Hence, the aim of this study is to define the term, indicate its importance and rely on a set of different evidence through a group of Mohammed Hassan Alwan’s novels, to emphasize that alienation tendency that made the tragedy of his characters and forced them to go through a series of stormy contradictions across their floundering life.
As for the approach that this research uses to achieve its goal and highlight its manifestation, it is the psychosocial
Keywords: Keywords: naming, alienation, psychological and social approach –narrative experience, Alwan.
Nowadays the designation becomes a main part in the fictional narrative process, and naming the charaters becomes a part of criticism terminologies which has been analysis by different literacy’s studies. On the other hand, the name represents many Semantics that varied between the opposite semantics and synonyms semantics, depending on the novelist goal of choosing the name.
The gulf novel was not away from this artistic development, Many novels concentrate on opposite semantics of the characters, representing the huge differences in the single life either on the personnel level or social level.
The opposite semantics that Alwan used in his narrative wok, have unneglectable signs that confirmed widely expatriate state which represented by his narrative characters, which confirmed the uncertainty state that effect their life negatively. Hence, the aim of this study is to define the term, indicate its importance and rely on a set of different evidence through a group of Mohammed Hassan Alwan’s novels, to emphasize that alienation tendency that made the tragedy of his characters and forced them to go through a series of stormy contradictions across their floundering life.
As for the approach that this research uses to achieve its goal and highlight its manifestation, it is the psychosocial
Keywords: Keywords: naming, alienation, psychological and social approach –narrative experience, Alwan.