العدد الثاني عشر
كلمة العدد
د. محمود بن يحيى الكندي
View Article | Download Article
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
أثر الدلالة السياقية في تفسير إثبات الألف وحذفها في الرسم العثماني
د. محمد نور الدين المنجد
| View Article | Download Article
الملخّص
يهدف هذا البحث إلى استكشاف الفروق الدلالية المصاحبة لإثبات الألف وحذفها من بعض الكلمات التي وردت في الرسم القرآني بصورتين مختلفتين وفق مصحف المدينة المنورة، رغم اتفاق نطقهما برواية حفص عن عاصم، ومن تلك الكلمات: (إِمَامٍ/ بِإِمَـٰمِهِمۡ)، (أَيَّامِ/ بِأَيَّىٰمِ)، (ٱلتَّمَاثِيلُ/ تَمَٰثِيلَ)، (شَعَآئِرِ/ شَعَٰٓئِرَ)، (مِهَادٞ/ مِهَٰدٗا)، (ٱلۡمِيعَادَ/ ٱلۡمِيعَٰدِ).يحاول البحث التدقيق في دلالات هذه الكلمات في سياقاتها القرآنية، مستعينًا بالمعاجم اللغوية، ومُنقِّبًا في أمهات كتب التفسير، والرسم العثماني، يستهدف الربط بين السياق القرآني وخصوصية الدلالة في الرسم المصاحب.
سار البحث وفق المنهج الوصفي التحليلي، فوصف الكلمات برسومها المختلفة في المصحف الشريف، واقتفى أقوال اللغويين وآراء المفسرين في سياقاتها القرآنية مع التأمل في دقيق المعاني وهندسة المباني في إثبات الألف وحذفها، وخلص البحث إلى فروق دلالية تصاحب الألف حذفًا وإثباتًا في الكلمات المدروسة وفق ما ورد في المصحف الشريف ونصّت عليه كتب الرسم العثماني..
الكلمات المفتاحية: الرسم العثماني، الرسم والمعنى، الفروق الدلالية، المصاحف، السياق.
Abstract
This research aims to explore the semantic differences accompanying the affirmation of (Alif) and its omission from some of the words that appeared in the Qur’anic calligraphic script in two different ways according to the Mus’haf of Medina, despite the agreement of their pronunciation according to the narration of Hafs from Asim, and among those words (imam/bi’imamihm) (almi’aada/almi’aadi) (mihad/mihada) (sha’iri/sha’ira) (ayyami/bi’ayyami) (altamatheelu/tamathela).
The research attempts to scrutinize the semantics of these words in their Qur’anic contexts, with the help of linguistic dictionaries, and digging in the origin of the books of interpretation, and the Ottoman Calligraphic Script, aimed at linking the Qur’anic context and the specificity of the significance in the accompanying calligraphic script.
The research used the analytic descriptive method, and words were described according to its various calligraphic scripts in the Noble Qur’an, and traced the sayings of linguists and the opinions of interpreters in their Qur’anic contexts with contemplation on the precise meanings and architecture of building the words in affirmation of (Alif) and its omission, and the research concluded that semantic differences accompany the Alif omissions. And in proof of the words studied according to what was mentioned in the Noble Qur’an and stipulated in the Ottoman calligraphic script books.
Keywords: Ottoman Calligraphic Script, Drawing and meaning, Semantic differences, The Koran, Context.
The research attempts to scrutinize the semantics of these words in their Qur’anic contexts, with the help of linguistic dictionaries, and digging in the origin of the books of interpretation, and the Ottoman Calligraphic Script, aimed at linking the Qur’anic context and the specificity of the significance in the accompanying calligraphic script.
The research used the analytic descriptive method, and words were described according to its various calligraphic scripts in the Noble Qur’an, and traced the sayings of linguists and the opinions of interpreters in their Qur’anic contexts with contemplation on the precise meanings and architecture of building the words in affirmation of (Alif) and its omission, and the research concluded that semantic differences accompany the Alif omissions. And in proof of the words studied according to what was mentioned in the Noble Qur’an and stipulated in the Ottoman calligraphic script books.
Keywords: Ottoman Calligraphic Script, Drawing and meaning, Semantic differences, The Koran, Context.
ألفاظ من اللهجة الظفارية الحضرية في الشعر العربي الفصيح - ديوان جرير أنموذجا (ت: 110هـ)
د. سعيد بن بخيت بن مستهيل بيت مبارك
| View Article | Download Article
الملخّص
يدرس الباحث عينة من الألفاظ العربية القديمة التي وردت في ديوان الشاعر الأموي جرير بن عطية الكلبي التميمي؛ وذلك لشيوع هذه الألفاظ اليوم في اللهجة الظفارية الحضرية بجنوب السلطنة، والجدير بالذكر أن هذه اللهجة تنتشر في الشريط الساحلي لمدينة صلالة بكثرة، غير أن لها أبناء يتحدثون بها في الشريط الساحلي لولايات طاقة ومرباط وسدح؛ إن اختلط استعمالها كثيرا في هذه المواضع مع اللهجة الشحرية / الجبالية، كما تجدر الإشارة إلى أن هذه اللهجة قد وردت ألفاظها صراحة إما بتطابق تام مع العربية الفصحى أو مع بعض الانحرافات الصرفية والدلالية اليسيرة كما سيظهر في نموذج الدراسة وهو ديوان الشاعر جرير.الجدير بالذكر أن البحث انصرف إلى دراسة الألفاظ العامية في لهجة أهل ظفار الحضرية فقط، وهذا لا يعني أن ألفاظ اللهجات الأخرى في ظفار كالشحرية (الجبالية) والمهرية والهبيوتية لم ترد في الديوان، لكنها تحتاج إلى بحث واستقراء، كما أن اللهجات الأخرى في الأمصار العربية ذات الخصوصية العالية ربما تكون حاضرة أيضا في الديوان.
لقد اعتمدت الدراسة على مسح ديوان الشاعر جرير للوقوف على الألفاظ القديمة التي ما زالت حية شائعة في الاستعمال اللهجي عند أهل محافظة ظفار في جنوب سلطنة عمان، وقد كان عدد الكلمات التي وردت في الديوان وهي مستعملة وشائعة جدا في اللهجة الظفارية الحضرية خمسًا وأربعين كلمةً، حيث وظف الباحث المعاجم القديمة لضبط هذه الألفاظ صرفيًّا ودلاليًّا مع شرحٍ للتطابق التام بين اللفظين في الفصحى واللهجة الاختلافات اليسيرة إن وجدت.
الكلمات المفتاحية: ديوان – جرير – اللهجة – الظفارية – الحضرية.
Abstract
The researcher studies a sample of the ancient Arabic words that appeared in the poetry of Jarir. This is due to the prevalence of these words in the urban Dhofari dialect in the south of the Sultanate of Oman, paying attention to the scarcity of these old words in dialectical use in the regions of the Arab world. Almost complete in Diwan Jarir.
It is worth noting that the research focused on the study of colloquial expressions in the dialect of the people of urban Dhofar only, and this does not mean that the words of other dialects in Dhofar such as Shahriyah (Jabaliya), Mahari and Habibiyya were not mentioned in the Diwan.
He relied on surveying the Diwan of the poet Jarir to find out the old words that are still alive and common in the dialectal use of the people of the Dhofar Governorate in the south of the Sultanate of Oman. The researcher of ancient dictionaries to control these words morphologically and semanticly, with an explanation of the complete congruence between the two words in classical and dialect, and the minor differences, if any.
Keywords: poetry – Jarir - Dhofari – dialect – Diwan.
It is worth noting that the research focused on the study of colloquial expressions in the dialect of the people of urban Dhofar only, and this does not mean that the words of other dialects in Dhofar such as Shahriyah (Jabaliya), Mahari and Habibiyya were not mentioned in the Diwan.
He relied on surveying the Diwan of the poet Jarir to find out the old words that are still alive and common in the dialectal use of the people of the Dhofar Governorate in the south of the Sultanate of Oman. The researcher of ancient dictionaries to control these words morphologically and semanticly, with an explanation of the complete congruence between the two words in classical and dialect, and the minor differences, if any.
Keywords: poetry – Jarir - Dhofari – dialect – Diwan.
التأريخ للغة والأغراض الشعرية عند الرافعي (دراسة نقدية في نظرية التطور)
عيسى بن سعيد الحوقاني
| View Article | Download Article
الملخّص
سعينا في هذا البحث إلى دراسة التأريخ للغة والأغراض الشعريّة عند الرافعي وذلك بتتبّع تطبيق الرافعي لنظريّة التطوّر (نظريّة داروين)؛ إذ حاول ربط اللغة العربيّة والأغراض الشعريّة بنظريّة التطوّر، فوقفنا على الأسس النظريّة والمنطلقات الفلسفيّة التي تقوم عليها نظريّة التطوّر، وتناولنا الأسباب التي دفعت الرافعيّ إلى التأليف في تاريخ الأدب من ناحية، وتطبيق نظريّة التطوّر من ناحيةٍ أخرى، ودرسنا آليّات تطبيق الرافعي لهذه النظرية في التأريخ لمسيرة لغة الشعر الجاهليّ، ومسيرة اللغة العربيّة في الأندلس، وكذلك تطبيقه للنظريّة في التأريخ لمسيرة الأغراض الشعريّة، محاولين الوصول إلى الإشكاليّات التي اعترت محاولة الرافعيّ في تطبيق هذه النظريّة؛ لمعرفة أسباب عدم التفات المؤرخين الذين أتوا بعده إلى منهجه في تأريخ أدبنا العربيّ.الكلمات المفتاحية: نظريّة التطوّر، التأريخ للغة والأغراض، الرافعيّ، نظرية داروين
Abstract
This study is concerned with chronicling Al Rafei's language & poetic purposes by tracking his application of the theory of evolution (Darwin's theory), in which he tried to link the Arabic language and poetic purposes to the theory of evolution. Therefore, the study investigates the theoretical foundations and philosophical premises on which the theory of evolution is based. Further, the study discusses the reasons that prompted Al Rafei to write in the history of literature on one hand, and to apply the theory of evolution on the other hand. It also strives to seek Al Rafei's methods in applying this theory in the history of pre-Islamic poetry and the Arabic language in Andalusia, as well as his application of the theory in the history of poetic purposes, trying to reach the issues that confronted Al Rafei’s attempt to apply this theory. Thus, it enables the study to identify the reasons of which historians who came after him did not pay attention to his approach to the history of our Arabic literature.
Keywords: The theory of evolution, chronicling language & poetic purposes, Al Rafei.
Keywords: The theory of evolution, chronicling language & poetic purposes, Al Rafei.
السبك النحوي الإحالي بالضمائر وعلاقته بالحبك لدى يونس البوسعيدي في مجموعته (كطائر يحلم بالمطر)
أ.د. فايز صبحي عبدالسلام
| View Article | Download Article
الملخّص
اللُّغة تشكِّل بنية النَّص، يُفْتَرَضُ فيه أنْ تتوالى الكلماتُ متلاحمةً مبنيةً بناء منطقيًّا، يُفصح عن دلالةٍ مَّا أو رؤيةٍ مَّا لصاحب النَّص، وقد تكون مُرْدَفَةً بفلسفةٍ مَّا، تكشف عن فِكْر صاحب النَّص وعن روح العصر الذي يعيش فيه، وقيمِ المجتمع، وذلك في إطار المعايير النَّصِّية السبعة المتعارف عليها في علم النَّصِّ، ومن بينها السَّبك والحبك؛ ثم كان هدف هذا البحث تِجَاه السَّبك النَّحويِّ الإحاليِّ من طريق الضمائر وعلاقته بالحبك في مجموعة (كطائر يحلم بالمطر) للشاعر العمانيِّ يونس البوسعيدي.وقد نبعت مشكلة البحث من مُنطلق افتراض أنَّ ثَمَّة سَبْكًا وحبكًا لدى الشاعر مُتأثِّرًا بالقدماء، فهل تحقَّق ذلك عنده من خلال استعماله الضمائر؟
ولتحقيق ذلك كان استقراء المجموعة مُستعينًا بمنهج اللسانيات النصية؛ ثم جاء البحث في ثلاثة مباحث- تضمنت مصطلحات البحث وماهية المدونة، والسبك بالضمائر إحالة خارجية أو داخلية وعلاقته بالحبك- تسبقها مقدِّمةٌ، وتعقبها خاتمةٌ وقائمة بالمصادر والمراجع.
وكان من أهم ما تضمنته الخاتمة اهتمامُ الشَّاعرِ بوسائل الإحالة المختلفةِ لاسيَّما الربطُ بالضمير؛ ثم كان ساعيًا إلى إحكام العلاقات بين الأجزاء أو المفاهيم في نصوص مجموعته من طريق الإحالة بالضمير بأنواعه المختلفة، سواءٌ أكان ذلك إحالة داخلية قبلية أم بعدية أمْ إحالة خارجية.
ومنها أنَّ الخطاب أو النَّص هو يونس البوسعيدي نفسُه في النَّص الشِّعْريِّ؛ ثمّ فالتَّشكيل اللُّغوي يأتي انعكاسًا لِما يريده الشَّاعر أو الكاتب في أسلوبٍ يُفترضُ فيه أنْ تتشكَّلَ المعاني الشِّعْريةُ به في النَّصِّ الشِّعْريِّ.
الكلمات المفتاحية: المعايير – النصية- الإحالة-الضمائر- يونس البوسعيدي.
Abstract
Language forms the structure of the text, in which it is assumed that the consecutive words are coherent and logically constructed, reveals a certain connotation or vision of the author of the text, and may be synonymous with a philosophy that reveals the thought of the author of the text and the spirit of the era in which he lives, and the values of society, within the framework of the seven generally accepted textual criteria in textual science, Among them are cohesion and coherence; hence, the aim of this research was towards the grammatical casting through pronouns and its relationship to weaving in a group (like a bird dreaming of rain) by the Omani poet Yunus al-Busaidi.
The problem of research has stemmed from the assumption that there is a cohesion and coherence of the poet influenced by the Ancients, has this been achieved for him through his use of pronouns?
To achieve this, the group was extrapolated using the textual linguistics methodology; hence, the research came in three topics - nclude search terms and what the blog is about, cohesion with pronouns exophora or endophora and its relationship to coherence - preceded by an introduction, followed by a conclusion and a list of sources and references.
One of the most important things included in the conclusion was the poet's interest in various means of Anaphora, especially linkage with pronoun; hence, he was seeking to tighten the relationships between parts or concepts in the texts of his collection through Anaphora by pronoun of various types, whether this is an anaphora, cataphora or exophora.
One of them is that the discourse or text is Yunus al-Busaidi himself in the poetic text; and then the linguistic formation comes as a reflection of what the poet or writer wants in a style in which the poetic meanings are supposed to be formed in the poetic text.
Keywords: Criteria -text - Anaphora-pronouns-Younis Al Busaidi
The problem of research has stemmed from the assumption that there is a cohesion and coherence of the poet influenced by the Ancients, has this been achieved for him through his use of pronouns?
To achieve this, the group was extrapolated using the textual linguistics methodology; hence, the research came in three topics - nclude search terms and what the blog is about, cohesion with pronouns exophora or endophora and its relationship to coherence - preceded by an introduction, followed by a conclusion and a list of sources and references.
One of the most important things included in the conclusion was the poet's interest in various means of Anaphora, especially linkage with pronoun; hence, he was seeking to tighten the relationships between parts or concepts in the texts of his collection through Anaphora by pronoun of various types, whether this is an anaphora, cataphora or exophora.
One of them is that the discourse or text is Yunus al-Busaidi himself in the poetic text; and then the linguistic formation comes as a reflection of what the poet or writer wants in a style in which the poetic meanings are supposed to be formed in the poetic text.
Keywords: Criteria -text - Anaphora-pronouns-Younis Al Busaidi
المشاهد المكانية في قصيدة السياحة الرخيوتية لأبي الصوفي
د. علي بن قاسم الكلباني
| View Article | Download Article
الملخّص
يتناول هذا البحث موضوع الرحلة في الشعر العماني الحديث من خلال قصيدة "السياحة الرخيوتيّة" لأبي الصوفي حيث تدل لفظة "سياحة" على غرض الرحلة، ويهدف البحث إلى النظر في المفاهيم المتعلّقة بأدب الرحلة من منظور الشعر، كما يهدف إلى دراسة الخصائص الفنيّة لشعر الرحلة من خلال عنصر المكان لأهميّة هذا العنصر في شعر الرحلة والمحكيّات عمومًا حيث لا توجد من غير المكان رحلة ولا سياحة، وتتجاوز أهميّة المكان في شعر الرحلة فكرة الرحلة والسياحة ليصبح شـرطاً لوجود النص. والمكان المدروس في البحث هو الفضاء الفعلي للرحلة كما وردت في نص "السياحة الرخيوتيّة"، وتكوّن البحث من مقدمة وستّة مباحث وخاتمة، وذكرت المقدّمة إطار البحث وأهميّته العلميّة المفترضة، واهتمّ المبحث الأول بالرحلة في الشعر العماني الحديث من خلال تجربة الشاعر أبي الصوفي ، وبيّن المبحث الثاني مجال البحث وموضوعه وهدفه، وأوضح المبحث الثالث منهج البحث ومفهوم المكان وأهميته في شعر الرحلة، وكشف المبحث الرابع المشاهد المكانيّة في النص ، ودرس المبحث الخامس أنواع المكان في النص، وحلّل المبحث السادس وسائل تصوير المكان في النص، وحدّدت الخاتمة النتائج التي وصل إليها البحث.الكلمات المفتاحية: الرحلة، السياحة، الشعر، العماني، الحديث.
Abstract
This research deals with the subject of the journey in modern Omani poetry through the poem “Rakhout Tourism” by Abi Al-Sufi, where the word “tourism” denotes the purpose of the trip. During the place element due to the importance of this element in the poetry of the journey and the narratives in general, as there is no other than the place there is no journey or tourism, and the importance of the place in the poetry of the journey goes beyond the idea of journey and tourism to become a condition for the existence of the text. And the place studied in the research is the actual space of the trip as mentioned in the text of “Rakhout Tourism”. The research consisted of an introduction, six chapters and a conclusion. The introduction mentioned the field of research and its supposed scientific importance, and the first topic was concerned with the journey in modern Omani poetry through the experience of the poet Abi Al Sufi. The second is the field of research, its subject and goal, and the third topic explained the research methodology and the concept of place and its importance in the poetry of the journey, the fourth topic revealed spatial scenes in the text, and the fifth topic studied the types of place in the text, and the sixth topic analyzed the means of depicting the place in the text, the conclusion determined the results reached by the research.
Keywords: trip, tourism, poetry, Omani, modern.
Keywords: trip, tourism, poetry, Omani, modern.
ألفاظ مهنة الرعي في ولاية الرستاق (دراسة معجمية)
د. زاهر بن مرهون الداودي
| View Article | Download Article
الملخّص
تسعى هذه الدراسة إلى دراسة الألفاظ المرتبطة بمهنة الرعي؛ ذلك أن لكل مهنة ألفاظها الخاصة بها ومصطلحاتها المرتبطة بها، وقد يؤدي اختفاء هذه المهنة إلى موت الألفاظ المرتبطة بها، وهجرانها؛ لذلك سعت هذه الدراسة إلى توثيق هذه الألفاظ وبيان معانيها في المجتمع العماني، وفي مدينة الرستاق على وجه الخصوص، ومقابلة دلالات هذه الألفاظ، بما ورد في أمهات المعاجم العربية؛ لنتبين خصوصية المجتمع العماني، في ألفاظه والظواهر الدلالية المرتبطة بهذه الألفاظ.الكلمات المفتاحية: الرعي، الألفاظ، المعجم، الرستاق.
Abstract
This study seeks to study the terms associated with the herding profession, this is because every profession has its own vocabulary and terminology associated with it, and the demise of this profession may lead to the death of the words associated with it, and its abandonment. Therefore, this study sought to document these words and clarify their meanings in the Omani society, and in the city of Rustaq in particular, and to interview the connotations of these words. , including what is mentioned in the mothers of Arabic dictionaries; Let us clarify the privacy of the Omani society, in its words and the semantic phenomena associated with these words.
Keywords: grazing, vocabulary, lexicon, Rustaq.
Keywords: grazing, vocabulary, lexicon, Rustaq.
قائمة برسائل الدكتوراة والماجستير
محمد بن علي الإسماعيلي
View Article | Download Article
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords: