العدد السادس عشر
العدد السادس عشر
د. محمد بن علي الإسماعيلي
مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
كلمة العدد
د. يعقوب سالم آل ثاني
مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
المنجز الإبداعي بين سطوة المرجع وشروط الفن: شعرية التشكيل وآفاق التأويل
أ.د. أحمد يحيى علي
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
يتحرك النص الأدبي – بصفة عامة – في مدار علاقة تعتمد على التماسك، يتشكل طرفاها من واقعي يجليه ما هو فردي ( حياة المبدع/تجاربه)، وما هو جمعي (نسق المرحلة/ الراهن الزماني والمكاني وما يمثله من سلطة تفرض نفسها بدرجات متفاوتة على وعي المرسل المبدع)..ولا شك في أن الاثنين معا اللذين يغزلان من خيوطهما نسيج هذا الواقعي يؤديان دورا مؤثرا في النسق الشكلي الذي يبدو عليه العمل الفني في نهاية المطاف. وفي إطار ثنائية (المشاهدة/المعايشة، والإخبار) تتحرك الدراسة في معالجتها التطبيقية لأحد منجزات بهاء طاهر السردية "قالت ضحى" في محاولة لبيان مدى هيمنة تجربة وانعكاسها على تجربة أخرى. في سعي منا إلى الكشف عن ما هو لغوي وما هو فني ينسجم مع طبيعة الفن الذي ينتمي إليه هذا العمل وما هو ثقافي يحيل إلى عالم الخارج الذي يعد بدرجة كبيرة إطارا حاكما لعملية التأليف ولعملية القراءة في الوقت نفسه، وتفيد الدراسة في منهجيتها من الرؤى المتصلة بالتيار السيميائي في معالجة النص، مع الإفادة من السرديات الحديثة فيما يخص الراوي والشخصية ومنظور الرؤيةالكلمات المفاتيح: الفن والواقع؛ الدلالة؛ البناء السردي؛ الرمزية
الكلمات المفتاحية: الفن، الواقع، الدلالة، السرد، الرمزية
Abstract
Abstract:
The literary text - in general - moves within the orbit of a relationship that depends on cohesion, both sides of which are formed by the individual reality (the creator's life/experiences) and the collective reality (the context of the stage/time and place and the authority it represents, which imposes itself to varying degrees on the consciousness of the creative sender)... There is no doubt that the two together, which spin the fabric of this reality, play an influential role in the formal pattern that the artistic work ultimately looks like. Within the framework of the binary (seeing/experiencing, telling), the study moves in its applied treatment of one of Bahaa Taher's narrative
Keywords: Art, reality, significance, narrative, symbolism
The literary text - in general - moves within the orbit of a relationship that depends on cohesion, both sides of which are formed by the individual reality (the creator's life/experiences) and the collective reality (the context of the stage/time and place and the authority it represents, which imposes itself to varying degrees on the consciousness of the creative sender)... There is no doubt that the two together, which spin the fabric of this reality, play an influential role in the formal pattern that the artistic work ultimately looks like. Within the framework of the binary (seeing/experiencing, telling), the study moves in its applied treatment of one of Bahaa Taher's narrative
Keywords: Art, reality, significance, narrative, symbolism
الإيديولوجيا القوميّة في رواية (دلشاد) لبشرى خلفان.
د. عيسى سعيد الحوقاني
د. أحمد عبدالله البحري
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
برزت في رّواية (دلشاد) لبشرى خلفان أحداث سردية كثيرة تُعبر عن أنساق ثقافيّة في المجتمع العمانيّ عامة وفي مجتمع مدينتي (مسقط ومطرح) خاصة؛ إذ وقعت أحداث هذه الرواية في هاتين مدينتين في حقبة ما قبل الحرب العالمية الأولى لتمتد إلى ما بعد الحرب العالمين الثانية، وقد تنوعت هذه الأنساق بسبب وجود قوميّات وأديان وثقافات مختلفة تعيش معًا في مكان واحد.وتتمثّل أهميّة هذه الدراسة في عنايتها بنسق الإيديولوجيا القومية في رواية (دلشاد)، وسعيها للكشف عن التعدديّة القومية وأثرها في الأنساق الثقافية الأخرى سواء الظاهرة منها أو المضمرة وإماطة اللثام عن المرجعيات التي أنتجت هذه الأنساق.
ولا نروم في هذه الدراسة الكشف عن كلّ الأنساق الثقافيّة التي زخرت بها رواية (دلشاد)، ولا نتناول النسق الإيديولوجي بأكمله؛ لأنّ المقام لا يتسع لذلك؛ ولهذا نؤطّر دراستنا بالإيديولوجيا القوميّة دون غيرها من الأنساق الإيديولوجيّة الأخرى؛ لنتمكّن من سبر أغوارها ودراستها دراسة علميّة معمّقة، متوسلين بالنقد الثقافي مع الإفادة من نظريتي التلقي والتأويل، وقد اقتضت حيثيّات الدراسة قسمتها إلى مقدمة وخمسة محاور: أولها القوميّات في الكتابات السردية، وثانيها القوميّات في رواية دلشاد، وثالثها التحول من قومية إلى قومية أخرى، ورابعها العلاقة بين القوميّات في الرواية، وآخرها القوميّة وصراع الهُويّة.
الكلمات المفتاحية: الإيديولوجيا القوميّة، الأنساق الثقافيّة، رواية دلشاد.
Abstract
Bushra Khalfan’s novel Dilshad presents numerous narrative events that reflect cultural patterns in Omani society in general and the communities of Muscat and Muttrah in particular. The events of the novel took place in these two cities during the period spanning from before World War I to after World War II. These cultural patterns were diverse due to the coexistence of various nationalities, religions and cultures within a shared space.
The significance of this study lies in its focus on the ideological pattern of nationalism in Dilshad. It seeks to explore national diversity and its impact on other cultural patterns, whether explicit or implicit, and to uncover the references which gave rise to these patterns.
The present study did not aim to examine all the cultural patterns which were prominantely featured in Dilshad, nor did it aim to address the entirety of the ideological pattern. Given the scope of this research, the researchers limited their analysis to nationalistic ideology and exclude other ideological patterns in order to provide an in-depth scientific exploration. To that effect, the study employed cultural criticism and draws upon reception and interpretation theories. In terms of structure, the study consists of an introduction and five key sections which
Keywords: : Cultural patterns, Dilshad, nationalistic ideology
The significance of this study lies in its focus on the ideological pattern of nationalism in Dilshad. It seeks to explore national diversity and its impact on other cultural patterns, whether explicit or implicit, and to uncover the references which gave rise to these patterns.
The present study did not aim to examine all the cultural patterns which were prominantely featured in Dilshad, nor did it aim to address the entirety of the ideological pattern. Given the scope of this research, the researchers limited their analysis to nationalistic ideology and exclude other ideological patterns in order to provide an in-depth scientific exploration. To that effect, the study employed cultural criticism and draws upon reception and interpretation theories. In terms of structure, the study consists of an introduction and five key sections which
Keywords: : Cultural patterns, Dilshad, nationalistic ideology
تقنية الاستهلال السّردي في الرّواية العربيّة
علي خزام المعمري
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
تهدف هذه الدّراسة للكشْف عن إحدى التّقنيات المستخدمة في سرد الرّواية، وهي تقنية الاستهلال السّردي التي تطوّرت بتطوّر الرّواية، فلم يَعد الاستهلال السّردي قاصرا على جذب انتباه القارئ فحسب، بل أصبح "مفتاح البيت الكبير" كما يصفه أحد النّقاد، الذي من خلاله يستطيع المتلقي أن يدخل لعالم الرّواية، وأن يتجاوز بوابة العالم الواقعي للعالم التخييلي بكلِّ مكوّناته: الأحداث، والشّخصيّات، والمكان، والزمان.وفي هذه الدّراسة تناول الباحث تقنية الاستهلال السّردي في أربع روايات عربيّة: رواية (السّيّد مرّ من هنا) لمحمد بن سيف الرحبي، ورواية (نارنْجة) لجوخة الحارثيّة، ورواية (المُخوْزِق) لأشرف فقيه، ورواية (الشّراع المقدّس) لعبد العزيز آل محمود، وقد حاول الباحث دراسة حدود الاستهلال السّردي في كلٍّ منها، ثم الإجابة عن السؤال الرئيس للدّراسة: كيف وظّف الرّوائي الاستهلال السّردي لخدمة الفكرة العامة لروايته؟
وقد اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدّراسة، مع الإفادة من الأدوات التي أفرزتها الدّراسات السّردية الحديثة كالسّيميائيّة للكشف عن مضامين الرّوايات، وفكّ شفرات رموزها، وتأويلها، للتّوصّل في نهاية الدّراسة إلى مجموعة من النتائج لعلّ من أبرزها: براعة الرّوائي في اختيار الاستهلال المناسب الذي مهّد الطّريق للفكرة العامة لروايته، وأدخل المتلقي في "الوعاء المعرفي" للرّواية، ونقله لأيديولوجيا الرّوائي، وكشف عن النّسق الثّقافي لمرجعية شخصيات الرّواية.
الكلمات المفتاحية: الاستهلال السّردي، رواية السّيّد مرّ من هنا، رواية نارنجة، رواية الشّراع المقدّس، رواية المُخوْزِق.
Abstract
This study aims to explore one of the techniques used in narrative storytelling: the narrative opening technique. This technique has evolved with the development of the novel; it is no longer merely about capturing the reader's attention but has become what one critic describes as the "key to the grand house," through which the reader can enter the world of the novel and transcend the gateway from the real world to the imaginary world with all its components: events, characters, setting, and time.
In this study, the researcher examined the narrative opening technique in four Arabic novels: "Sayyid Marra Min Huna" by Muhammad bin Saif Al-Rahbi, "Naranja" by Jokha Alharthi, "Al-Mukhawziq" by Ashraf Faqih, and "Al-Shira' Al-Muqaddas" by Abdulaziz Al-Mahmoud. The researcher aimed to analyze the scope of the narrative opening in each of these novels and answer the main question of the study: How did the novelist use the narrative opening technique to serve the overall idea of the novel?
The researcher employed a descriptive-analytical approach, utilizing tools provided by modern narrative studies such as semiotics to uncover the novels' themes, decode their symbols, and interpret them. The study reached several key findings, including: the novelist's skill in selecting an appropriate
Keywords: narrative opening, "Sayyid Marra Min Huna," "Naranja," "Al-Shira' Al-Muqaddas," "Al-Mukhawziq."
In this study, the researcher examined the narrative opening technique in four Arabic novels: "Sayyid Marra Min Huna" by Muhammad bin Saif Al-Rahbi, "Naranja" by Jokha Alharthi, "Al-Mukhawziq" by Ashraf Faqih, and "Al-Shira' Al-Muqaddas" by Abdulaziz Al-Mahmoud. The researcher aimed to analyze the scope of the narrative opening in each of these novels and answer the main question of the study: How did the novelist use the narrative opening technique to serve the overall idea of the novel?
The researcher employed a descriptive-analytical approach, utilizing tools provided by modern narrative studies such as semiotics to uncover the novels' themes, decode their symbols, and interpret them. The study reached several key findings, including: the novelist's skill in selecting an appropriate
Keywords: narrative opening, "Sayyid Marra Min Huna," "Naranja," "Al-Shira' Al-Muqaddas," "Al-Mukhawziq."
مصادر مسرح باكثير الشعري
د. معتز سلامة عبد الله
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
يعدُّ علي أحمد باكثير واحدًا من جيل الرواد الذين نهضوا بالمسرح الشعري العربي، وجعلوا منه لونًا أدبيًا مميزًا بعدما وضع أحمد شوقي أول لبنة في صرح المسرح الشعري العربي. ويسعى الباحث في هذه الورقة البحثية أن يقدم عرضًا موجزًا للمصادر التي استقى منها علي أحمد باكثير مسرحياته الشعرية، ولاسيما أن مسرحه الشعري يعد محطة مهمة من محطات الإبداع المسرحي التى ظهرت فى أدبنا العربي، كما أننا نسعى للربط بين هذه المصادر والمقاصد التي كان يبثها المبدع في أعماله الدرامية الشعرية. ومن خلال البحث استطاع الباحث أن يحدد خمسة مصادر استقى منها (باكثير) مادة مسرحه الشعري هي: تجاربه الشخصية، والأحداث المعاصرة، والتاريخ، وسير أعلام المسلمين، ومسرح شكسبير.الكلمات المفتاحية: المسرح الشعري، علي أحمد باكثير، شكسبير، التاريخ، التأويل
Abstract
Ali Ahmed Bakathir is considered one of the generation of pioneers who promoted Arab poetic theater and made it a distinctive literary form after Ahmed Shawqi laid the first brick in the edifice of Arab poetic theatre. In this research paper, the researcher seeks to provide a brief presentation of the sources from which the great creator Ali Ahmed Bakathir derived many of his poetic plays, especially since his poetic theater is considered an important stage of theatrical creativity that appeared in our Arab literature, we also seek to link these sources with the intentions that the creator conveyed in his poetic dramatic works. Through the research, the researcher identified five sources from which he took the material for his poetic theater: his personal experiences, contemporary events, history, biographies of Muslim figures, and Shakespeare’s theater.
Keywords: Poetic theatre, Ali Ahmed Bakathir, Shakespeare, history, interpretation
Keywords: Poetic theatre, Ali Ahmed Bakathir, Shakespeare, history, interpretation
التشكيل الأسلوبي في النص القرآني ودوره في إحياء اللغة العربية دراسة وصفية على سورة النبأ نموذجًا
د. عبدالله محمد جمود
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
هدفَت الدراسةُ إلى التعريف بالتشكيل الأسلوبي، ومناقشة مستوياته في النص القرآني، وتوضيح دوره في إحياء اللغة العربية. وقد أخذتُ في الدراسة بالمنهج الوصفي التحليلي،وتوصَّلت في الدراسة إلى عدد من النتائج، أهمها: التشكيل الأسلوبي عملية مركبة تقوم على قوْلَبَة اللغة على مستوياتها المختلفة. وقد تنوَّع التشكيل الأسلوبي في النص القرآني في سورة النبأ، على المستوى الصوتي، والتركيبي، والدلالي. وغلَبتْ البِنْية الاسمية البِنْية الفعلية فيها، فأفادت الثبوت في المعنى. وتنوَّعت الصيغ البنائية والتركيبية والأسلوبية في بنية النص، وتنوَّعت معها دلالاتها؛ ما أسهم في إثراء لغة النص، وتوليد الأفكار والوسائل التي أُدَّي بها المعنى، وزاد اللغة العربية حياة وثراء. ويعدّ مؤلف النص، والنص، والمتلقي، عوامل تلعب دورًا في اقتضاء التشكيل الأسلوبي في النص القرآني.
وبناء على النتائج السابقة، وقلّة الدراسات والكتب عن التشكيل الأسلوبي في القرآن الكريم، نقترح توجيه المزيد من الجهود في الأبحاث الأكاديمية للتعمق في دراسة التشكيل الأسلوبي في الخطاب القرآني. ونوصي بدراسات موضوعية دقيقة كدراسة:
• التشكيل الأسلوبي( آيات الترغيب والترهيب نموذجًا )
• التشكيل الأسلوبي ( آيات الحرب نموذجًا)
• التشكيل الأسلوبي ( الحوار والوصايا الربانية نموذجًا)
وذلك لدور هذه الدراسات وأمثالها في توضيح الرؤية حول التشكيل الأسلوبي في خطاب القرآن ، وإحياء ، وإحياء وإثراء اللغة.
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: التشكيل الأسلوبي - النص القرآني - دوره - إحياؤ اللغة
Abstract
Abstract of the study in English:
The study aimed to define stylistic formation and discuss the levels of stylistic formation in the Quranic text, as well as to clarify its role in reviving the Arabic language. The study used the descriptive-analytical approach, as it is the appropriate method for such a study.
The study reached a number of results, the most important of which are: Stylistic formation is a complex process that involves the molding of language at its different levels. Stylistic formation means the variation in the ways the text is presented, and the stylistic formation in the Quranic text in Surat Al-Naba' was varied at the phonetic, syntactic, and semantic levels. The nominal structure dominated the verbal structure, which contributed to the stability of meaning. The structural, syntactic, and stylistic forms in the text structure were varied, and their connotations varied with them; this contributed to enriching the language of the text, and played a prominent role in enriching the language of the text, generating ideas and the means by which the meaning was conveyed, and added more life and richness to the Arabic language. The author of the text, the text itself, and the recipient are factors that play
Keywords: Keywords: Stylistic Formation - Quranic Text - Its Role - Reviving Language
The study aimed to define stylistic formation and discuss the levels of stylistic formation in the Quranic text, as well as to clarify its role in reviving the Arabic language. The study used the descriptive-analytical approach, as it is the appropriate method for such a study.
The study reached a number of results, the most important of which are: Stylistic formation is a complex process that involves the molding of language at its different levels. Stylistic formation means the variation in the ways the text is presented, and the stylistic formation in the Quranic text in Surat Al-Naba' was varied at the phonetic, syntactic, and semantic levels. The nominal structure dominated the verbal structure, which contributed to the stability of meaning. The structural, syntactic, and stylistic forms in the text structure were varied, and their connotations varied with them; this contributed to enriching the language of the text, and played a prominent role in enriching the language of the text, generating ideas and the means by which the meaning was conveyed, and added more life and richness to the Arabic language. The author of the text, the text itself, and the recipient are factors that play
Keywords: Keywords: Stylistic Formation - Quranic Text - Its Role - Reviving Language
دلالات الاختلاف في تراكيب آيات المتشابه اللفظي بــــالإظهار في موضع الإضمار
د. إبراهيم عبدالله الهنائي
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
ملخص البحث:بحث دلالة الاختلاف في تراكيب آيات المتشابه اللفظي
بـــــ "الإظهار في موضع الإضمار"
تناول الباحث في هذا البحث مسائل المتشابه اللفظي في القرآن الكريم التي أصابها الاظهار في مواضع الاضمار، وسار البحث على المنهجية الآتية:
بداية عرج الباحث على مصطلح الاضمار والإظهار عند اللغويين ودلالة ذلك وأنواعه، ثم أورد ما تناوله البلاغيون في هذا الجانب، وأخيرا تناول بعضًا من مسائل المتشابه اللفظي في القرآن الكريم التي أصابها الإظهار في مواضع الاضمار، وخلص في النهاية إلى خاتمة حوت على نتائج البحث ودلالات الاختلاف في تراكيب المتشابه اللفظي بالإظهار في مواضع الاضمار.
منهجية البحث:
اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، فقام باستقراء الألفاظ المتشابهة الواردة في القرآن الكريم والتي أصابها الاظهار في مواضع الاضمار، بداية قام الباحث بوصف الظاهرة معتمدا في ذلك ما أورده اللغويون من بيان للظاهرة، ثم النظر في توجيهات علماء المتشابه اللفظي وعلماء التفسير وتحليلها، ثم بعد ذلك أبدى الباحث رأيه بالموافقة، أو بالمخالفة، أو بذكر رأي آخر غير ما ذكر، ثم خلص إلى نتائج ودلالات هذه الظاهرة في القرآن الكريم في آيات المتشابه اللفظي، ولم يغفل لما للسياق من دور في هذا التغير الدلالي.
الكلمات المفتاحية: دلالة- بنية وتراكيب- سياق- متشابه لفظي- ملخص - خاتمة
Abstract
Research Abstract
The Study of the Significance of Variation in the Structures of Verbally Similar Quranic Verses: "Manifestation in Place of Concealment"
This research addresses the issues of verbal similarity in the Quran where "manifestation" occurs in contexts where "concealment" might be expected. The study follows the methodology outlined below:
At the outset, the researcher delves into the linguistic concepts of "concealment" and "manifestation," their implications, and their types as understood by linguists. The study then explores how scholars of rhetoric have addressed this topic. Finally, it examines selected cases of verbal similarity in the Quran where manifestation has been used instead of concealment. The study concludes with a summary of findings and highlights the significance of variation in the structures of verbally similar verses through the lens of manifestation in the place of concealment.
Research Methodology:
The researcher adopts a descriptive-analytical approach. The study begins by surveying instances of verbally similar expressions in the Quran where manifestation occurs in contexts of concealment. Initially, the phenomenon is described based on linguistic perspectives. Subsequently, the researcher examines and analyzes the interpretations provided by scholars of verbal similarity and Quranic exegesis. The researcher then offers his own opinion, either in agreement, disagreement, or by presenting an alternative
Keywords: Meaning - Structure and structures - Context - Verbal similarity - Summary - Conclusion
The Study of the Significance of Variation in the Structures of Verbally Similar Quranic Verses: "Manifestation in Place of Concealment"
This research addresses the issues of verbal similarity in the Quran where "manifestation" occurs in contexts where "concealment" might be expected. The study follows the methodology outlined below:
At the outset, the researcher delves into the linguistic concepts of "concealment" and "manifestation," their implications, and their types as understood by linguists. The study then explores how scholars of rhetoric have addressed this topic. Finally, it examines selected cases of verbal similarity in the Quran where manifestation has been used instead of concealment. The study concludes with a summary of findings and highlights the significance of variation in the structures of verbally similar verses through the lens of manifestation in the place of concealment.
Research Methodology:
The researcher adopts a descriptive-analytical approach. The study begins by surveying instances of verbally similar expressions in the Quran where manifestation occurs in contexts of concealment. Initially, the phenomenon is described based on linguistic perspectives. Subsequently, the researcher examines and analyzes the interpretations provided by scholars of verbal similarity and Quranic exegesis. The researcher then offers his own opinion, either in agreement, disagreement, or by presenting an alternative
Keywords: Meaning - Structure and structures - Context - Verbal similarity - Summary - Conclusion