العدد الثاني
مجلة الخليل للدراسات التربوية والنفسية - العدد الثاني
د. خليفة القصابي
View Article | Download Article
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
كلمة العدد
د. خليفة القصابي
View Article | Download Article
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
مستوى تمكن طلبة كليَّة العـُلوم والآداب في جامعة نزوى من مهارات البحث العلمي
د. حسن العمري
د. سيف العزري
د. محمود الوائلي
| View Article | Download Article
الملخّص
هدفت الدراسة الوقوف على مستوى تمكن طلبة كليَّة العـُلوم والآداب بجامعة نزوى من مهارات البحث العلمي، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وأعد الباحثون اختباراً تحصيليًا مكون من (45) فقرة، يغطي مهارات البحث العلمي الأساسية، وتكونت عينة الدراسة من (190) طالباً وطالبة من طلبة كليَّة العـُلوم والآداب بالجامعة في الفصل الصيفي 2020/2021م؛ وقد كشفت النتائج عن وجود ضعفاً في مهارات البحث العلمي لدى طلبة الكلية؛ إذ بلغ المتوسط الحسابي لدرجاتهم في الاختبار (19.79) وبنسبة مئوية (44%)، وهو متوسط أقل من المتوسط الفرضي الذي استندت إليه الدراسة (31.5)، وبنسبة (70%)، كما أظهرت النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية في تمكن الطلبة من مهارات البحث العلمي تبعًا متغير النوع الاجتماعي ولصالح الأثاث، وتبعًا لمتغير التخصص ولصالح تخصص العلوم الرياضية والفيزيائية مقابل تخصص اللغة العربية، واللغات الأجنبية، كما وجدت فروق دالة إحصائيًا لصالح تخصص التربية والدراسات الإنسانية، مقابل تخصص اللغة التربية وعلوم الحياة والكمياء، وقد ظهرت أيضأ تلك الفروق الدالة إحصائيًا بين تخصص علوم الحياة والكيمياء، وتخصص اللغة العربية ولصالح تخصص علوم الحياة والكيمياء؛ كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تمكن الطلبة من مهارات البحث العلمي تعزى لمتغير المعدل التراكمي، لصالح المعدلات المرتفعة (3.51 – 4 و 3.1 – 3.5 )، مقابل المعدلات المتوسطة والمنخفضة (2.51 – 3 و 2.1الكلمات المفتاحية: مهارات البحث العلمي– طلبة الجامعات – جامعة نزوي.
Abstract
The level of students’ competence in research skills in the college of Sciences and Arts in the University of Nizwa
Abstract:
The study aimed to determine the level of scientific research skills of the students in the College of Sciences and Arts at the University of Nizwa. The study used the descriptive approach. The researcher prepared an achievement test consisting of (45) items covering basic scientific research skills. The study sample consisted of (190) male and female students from the College of Sciences and Arts in the summer semester 2020/2021. The results revealed a weakness in the scientific research skills of the college students. The analysis of the data showed that the mean of the test scores was (19.79) with a percentage score of (44%) which is less than the hypothetical mean on which the study was based (31.5) with a percentage score of (70%). The results also showed statistically significant differences in the students' ability of research skills related to the gender variable and in favor of females. In terms of the specialization variable, the results were in favor of the specialization of sports and physical sciences against Arabic language, and foreign languages specialization. Moreover, the
Keywords: scientific research skills - university students - University of Nizwa.
Abstract:
The study aimed to determine the level of scientific research skills of the students in the College of Sciences and Arts at the University of Nizwa. The study used the descriptive approach. The researcher prepared an achievement test consisting of (45) items covering basic scientific research skills. The study sample consisted of (190) male and female students from the College of Sciences and Arts in the summer semester 2020/2021. The results revealed a weakness in the scientific research skills of the college students. The analysis of the data showed that the mean of the test scores was (19.79) with a percentage score of (44%) which is less than the hypothetical mean on which the study was based (31.5) with a percentage score of (70%). The results also showed statistically significant differences in the students' ability of research skills related to the gender variable and in favor of females. In terms of the specialization variable, the results were in favor of the specialization of sports and physical sciences against Arabic language, and foreign languages specialization. Moreover, the
Keywords: scientific research skills - university students - University of Nizwa.
مشكلات تدريس الاستماع كما يراها معلمو اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان
خالد اليعقوبي|
د. سيف العزري
| View Article | Download Article
الملخّص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مشكلات تدريس الاستماع كما يراها معلمو اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان. وقد بلغت عيّنة الدراسة (32) معلما ومعلمة من معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها العاملين في معاهد ومؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان، مقسمين إلى (14) معلما و(18) معلمة، وقد تمّ اختيار أفراد عيّنة الدراسة بطريقة قصدية.واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، كما استخدمت استبانة من إعداد الباحث؛ للكشف عن مشكلات تدريس مهارة الاستماع من وجهة نظر معلمي ومعلمات اللغة العربية للناطقين بغيرها مقسّمة إلى ثلاثة أبعاد: المعلم، المتعلم، المحتوى وطرائق التدريس. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
1- جاء محور المتعلم في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (3.15) وبانحراف معياري بلغ (0.88) وبدرجة استجابة متوسطة، بينما حلّ محور المحتوى وطرائق التدريس ثانيا بدرجة استجابة متوسطة وبمتوسط حسابي (3.07) وبانحراف معياري (0.88)، وجاء محور المعلم في نهاية الترتيب وبدرجة استجابة قليلة بمتوسط حسابي (2.02) وبانحراف معياري (0.77).
2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α=0.05) بين معلمي ومعلمات اللغة العربية للناطقين بغيرها في وجهة نظرهم في مشكلات تدريس الاستماع تعود إلى الخبرة لصالح فئة الخبرة الأقل من 3 سنوات.
وقدّمت الدراسة مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة ذات العلاقة بالنتيجة السابقة، ضمّنها الباحث في متن البحث.
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: مشكلات، تدريس الاستماع، الناطقين بغير العربية، سلطنة عمان.
Abstract
The study aimed to find out the problems of teaching listening as Arabic teachers (TASOL) in Oman. The study took a sample of 32 male and females of Arabic teachers in the institutions of non Arabic speakers in Oman, divided to 14 male teachers. The study used a questionnaire prepared by the researcher to find out the problems of teachers view of non Arabic speakers and divided in to three dimensions: the teacher, the student and the content and methods of teaching. The study has reached to these results:
1- The student dimension came first with (3.15) arithmetic average with (0.88) standard deviation and medium respond, while the content and methods of teaching came second with medium respond with (3.07) arithmetic average and (0.88) standard deviation. The teacher dimension came at the end with low respond with (2.02) arithmetic average and (0.77) standard deviation.
2- There are differences with statistic evidence )α=0.05( between Arabic teachers for non speaking Arabic in their views in problems of teaching listening belong to the one of 3 years of experience and less.
The study divided the many recommendations and the suggested researches with relevant results that the researchers include in the research.
Keywords: Key words: problems in teaching English of non speaking Arabic, Sultanate of Oman.
1- The student dimension came first with (3.15) arithmetic average with (0.88) standard deviation and medium respond, while the content and methods of teaching came second with medium respond with (3.07) arithmetic average and (0.88) standard deviation. The teacher dimension came at the end with low respond with (2.02) arithmetic average and (0.77) standard deviation.
2- There are differences with statistic evidence )α=0.05( between Arabic teachers for non speaking Arabic in their views in problems of teaching listening belong to the one of 3 years of experience and less.
The study divided the many recommendations and the suggested researches with relevant results that the researchers include in the research.
Keywords: Key words: problems in teaching English of non speaking Arabic, Sultanate of Oman.
أنماط التعلق الوالدي وعلاقته بالميل للاستقلالية لدى طلبة الحلقة الأولى بمحافظة مسقط من وجهة نظر الأمهات
داؤد الظفري
د. أحمد الفواعير
| View Article | Download Article
الملخّص
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة ما بين أنماط التعلق، والميل للاستقلالية لدى طلبة الحلقة الأولى بمحافظة مسقط وذلك من وجهة نظر الأمهات، وأجريت الدراسة على عينة عشوائية من أمهات طلبة الحلقة الأولى بمحافظة مسقط، والتي بلغ عددها (516) أماً لكل طالب وطالبة، حيث بلغ عدد أمهات الطلاب (248)، بينما بلغ عدد أمهات الطالبات (268)، وتم إعداد مقياسين للدراسة، وهما (مقياس أنماط التعلق، ومقياس الميل للاستقلالية)، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: جاء نمط التعلق الآمن في المرتبة الأولى بدرجة مرتفعة، وجاء نمط التعلق التجنبي في المرتبة الثانية بدرجة متوسطة، بينما جاء نمط التعلق القلق في المرتبة الثالثة بدرجة متوسطة. كما أظهرت النتائج بأن مستوى الميل للاستقلالية لدى طلبة الحلقة الأولى بمحافظة مسقط، جاء مرتفعاً، وأشارت النتائج أيضاً إلى وجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائياً بين نمط التعلق الآمن وبين مقياس الميل للاستقلالية، ووجود علاقة ارتباطية طردية دالة إحصائياً بين نمط التعلق التجنبي ومقياس الميل للاستقلالية، ووجود علاقة عكسية سالبة غير دالة إحصائياً بين نمط التعلق القلق وبعد الاعتماد على النفس، بينما توجد علاقة سالبة دالة إحصائياً بين نمط التعلق القلق وبعد القدرة على تكوين علاقات اجتماعية والمقياس ككل لدى طلبة الحلقة الأولى بمحافظة مسقط.الكلمات المفتاحية: أنماط التعلق، الميل للاستقلالية، طلبة الحلقة الأولى، الأمهات.
Abstract
The current study aimed to identify the Parental Attachments Styles and its relationship with Independence tendencies among the Cycle One Students in Muscat Governorate from Mother’s Perspective. The study sample consists of (516) respondents who were selected cluster randomly.The scale of parental attachments styles and scale of independence tendencies were used. Acorrelation descriptive design was used. The results showed that the secure attachment style was the most used (high), followed by avoidant attachment style (moderate), then ambivalent attachment style (moderate). The results showed that the level of independence tendencies was high. There was asignificant positive correlation between some parental attachments styles (safe attachment style and avoidant attachment style) and independence tendencies among the cycle one students, while there was significant negative correlation between ambivalent attachment style and independence tendencies among the cycle one students.
Keywords: Attachments Style, Independence Tendencies, Cycle One Students, Mothers.
Keywords: Attachments Style, Independence Tendencies, Cycle One Students, Mothers.
تحليل محتوى الخطة التشغيلية لمركز التميز الطلابي بجامعة نزوى في ضوء مقياس رنزولي لسمات الموهوبين
د. ناصر المزيدي
د. موزة الشيادية
| View Article | Download Article
الملخّص
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع تضمين الخطة التشغيلية لمركز التميز الطلابي بجامعة نزوى لسمات الموهوبين في ضوء مقياس رنزولي، بتطبيق المنهج النوعي، ولتحقيق هذا الهدف أُعدت بطاقة لتحليل المحتوى تتضمن أربعة محاور ترتبط بسمات الموهوبين، وهي: صفات الإبداع وصفات القيادة وصفات الدافعية والصفات التعليمية، وبعد تطبيق إجراءات الموثوقية من خلال المصداقية والاعتمادية، تم تحليل الخطة باستخدام طريقة تحليل المحتوى، وتوصلت الدراسة إلى أن المحورين الثاني والأول قد احتلا الترتيب الأول والثاني على التوالي بدرجة توفر عال، في حين احتل المحوران الرابع والثالث على الترتيب الثالث والرابع على التوالي بدرجة توفر جيد، وفي ضوء نتائج الدراسة تم إعطاء بعض التوصيات ذات العلاقة.الكلمات المفتاحية: أنشطة طلابية، جامعة نزوى، خطة تشغيلية، سمات الموهوبين، مقياس رنزولي.
Abstract
The current study aimed at revealing the fact that the operational plan of the Student Excellence Center at the University of Nizwa includes the characteristics of the gifted in the light of the Renzulli scale, by applying the qualitative approach. To achieve this goal, a content analysis card was prepared that includes four themes related to the characteristics of the gifted; They are: the attributes of creativity, leadership attributes, motivational attributes, and educational attributes. After applying reliability measures through credibility and reliability, the plan was analyzed using the content analysis method. The study found that the second and first themes ranked first and second, respectively, with a high availability, while the fourth and third themes ranked third and fourth, respectively, with a good availability. Considering the results of the study, some relevant recommendations were given.
Keywords: Student activities, University of Nizwa, Operational plan, characteristics of the gifted, Renzulli scale.
Keywords: Student activities, University of Nizwa, Operational plan, characteristics of the gifted, Renzulli scale.
الاستقامة التنظيمية لمديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بمستوى التزام المعلمين بميثاق أخلاقيات مهنة التعليم في محافظة الداخلية بسلطنة عمان.
نورة الذهلي
د. ربيع AlDhuhli
| View Article | Download Article
الملخّص
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الاستقامة التنظيمية لمديري مدارس التعليم الأساسي وعلاقتها بمستوى التزام المعلمين بميثاق أخلاقيات مهنة التعليم في محافظة الداخلية بسلطنة عمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة حيث طبقت على (408) من المعلمين والمُعلمات.وتوصلت الدراسة إلى أن درجة ممارسة مديري المدارس لأبعاد الاستقامة التنظيمية في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان جاءت كبيرة، وفي جميع الأبعاد، وبينت النتائج أيضاً وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة من المعلمين لدرجة ممارسة مديري المدارس لأبعاد الاستقامة التنظيمية تُعزى إلى متغيري الجنس ولصالح الإناث، وكذلك المُسمى الوظيفي ولصالح فئة المعلمين.
كما أسفرت النتائج عن أن مستوى التزام المعلمين بميثاق أخلاقيات مهنة التعليم في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية في سلطنة عمان جاء كبيرًا بصورة إجمالية، كما جاء كبيرًا في جميع الأبعاد. وأوضحت النتائج أيضاً عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين لمستوى التزامهم بميثاق أخلاقيات مهنة التعليم تُعزى إلى متغير المسمى الوظيفي، ولكن وجدت هذه الفروق في متغير الجنس ولصالح الإناث. وبالإضافة إلى ما سبق كشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًّا عند مستوى(0.01) بين أبعاد الاستقامة التنظيمية جميعها لدى مديري المدارس، وكذلك أبعاد التزام المعلمين بميثاق أخلاقيات مهنة
الكلمات المفتاحية: الاستقامة التنظيمية، التزام المعلمين، ميثاق أخلاقيات مهنة التعليم، مدارس التعليم الأساسي.
Abstract
This study aims to identify to what degree the principals of basic education schools in Al Dakhilyia governate in the Sultanate of Oman are committed to the principles of organizational virtuousness and its relationship with teacher’s commitment to work ethics.
The methodology of the study involves the use of descriptive analytic approach in which the researcher developed a standardized survey for organizational virtuousness of school principals and work ethics of teachers. it has been applied to the study sample which is four hundred and eight (408) teachers.
The study found an overall increase in the practice of organizational virtuousness concepts by the principals of basic education schools. Moreover, there was an overall increase in the commitment of teachers to the code of conduct.
. However, there was a statistically significant increase in the practice of organizational virtuousness principles with the female participants in integrity, optimism and sympathy subsets.
The teachers’ survey shows no statistically significant difference in the commitment of teachers to the code of conduct from, job title variables. Gender variable shows statistically significant increase in the commitment to the code of conduct with the female participants in all survey sections. Moreover, the study revealed a statistically significant positive relationship
Keywords: Organizational Virtuousness, Teachers’ commitment, Code of Ethics for the Teaching Profession, basic education school.
The methodology of the study involves the use of descriptive analytic approach in which the researcher developed a standardized survey for organizational virtuousness of school principals and work ethics of teachers. it has been applied to the study sample which is four hundred and eight (408) teachers.
The study found an overall increase in the practice of organizational virtuousness concepts by the principals of basic education schools. Moreover, there was an overall increase in the commitment of teachers to the code of conduct.
. However, there was a statistically significant increase in the practice of organizational virtuousness principles with the female participants in integrity, optimism and sympathy subsets.
The teachers’ survey shows no statistically significant difference in the commitment of teachers to the code of conduct from, job title variables. Gender variable shows statistically significant increase in the commitment to the code of conduct with the female participants in all survey sections. Moreover, the study revealed a statistically significant positive relationship
Keywords: Organizational Virtuousness, Teachers’ commitment, Code of Ethics for the Teaching Profession, basic education school.
أثر برنامج القيم الدينية على الذكاء العاطفي لأطفال التعليم المبكر في سلطنة عمان
د. محفوظة المشيقرية
| View Article | Download Article
الملخّص
يهتم المجتمع بغرس القيم لدى الأطفال والتي تتمثل في مجموعة من المعايير والضوابط، وتكون موجهة لسلوكهم من خلال الأقوال والأفعال. لذا يهدف البحث الحالي قياس أثر برنامج القيم الدينية على الذكاء العاطفي للأطفال في سلطنة عمان. من المهم أن يتسلح الأطفال بالقيم الأساسية مثل امتلاك مهارات التسامح وإدراك وإدارة الذات وحل النزاعات بالطرق السلمية. اعتمدت الباحثة المنهج شبه التجريبي، حيث قدم البحث الحالي برنامج القيم الدينية للأطفال الذين تتراوح أعمارهم بين (4-6) سنوات في سلطنة عمان. تكونت العينة من (30) طفل في المجموعة التجريبية و (30) طفل في المجموعة الضابطة. واستخدمت الباحثة معهم مقياسًا من صورتين لقياس سلوك الأطفال قبل التجربة وبعدها، وتضمن البرنامج (16 ) جلسة تدريبية تم تقديمها خلال (8 ) أسابيع بمعدل ساعة واحدة لكل جلسة. جاءت نتائج الدراسة لصالح المجموعة التجريبية التي تعرضت لبرنامج القيم الدينية، حيث لوحظ تحسن في ذكاءهم العاطفي بعد التحاقهم ببرنامج القيم الدينية، مقارنة بالمجموعة الضابطة التي لم تخضع للبرنامج. وكذلك تطور الذكاء العاطفي لأطفال المجموعة التجريبية أنفسهم مقارنة بسلوكهم قبل انضمامهم إلى البرنامج ، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في برنامج القيم الدينية. قدم البحث مجموعة من التوصيات من أهمها: تدريب الطلاب في جميع المستويات الأكاديمية على القيم الدينية.الكلمات المفتاحية: القيم الدينية - الذكاء العاطفي - التعليم المبكر
Abstract
The current research aims to measure the impact of the religious values program on the emotional intelligence of children in the Sultanate of Oman. The researcher adopted the quasi-experimental method. The current research presented a religious values program for children aged (4-6) years in the Sultanate of Oman. The sample consisted of (30) children in the experimental group and (30) children in the control group. The researcher used a scale of two pictures to measure the children's behavior before and after the experiment. The program included (16) training sessions that were delivered during (8) weeks, at a rate of one hour for each session. The results of the study were in favor of the experimental group that was exposed to the program of religious values, it was noted that their emotional intelligence improved after joining the religious values program compared to the control group that did not undergo the program. As well as the development of emotional intelligence of the children of the experimental group themselves compared to their behavior before joining the program. The results also showed that there were no statistically significant differences between males and females in the religious values program.
Keywords: religious values - emotional intelligence - early education
Keywords: religious values - emotional intelligence - early education
درجة تطبيق مديري المدارس للقيادة الرقمية أثناء جائحة كورونا ((COVID-19 في سلطنة عُمان من وجهة نظر مديري المدارس أنفسهم
لطيفه بنت عبد الله بن علي الكنديه
أحمد بن عبد الله بن محمد العبري
د. أحمد محمد جلال| الفواعير
| View Article | Download Article
الملخّص
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تطبيق مديري المدارس للقيادة الرقمية أثناء جائحة كوفيد -19 في سلطنة عُمان، واستخدم المنهج الوصفي، وطورت استبانة تكونت من جزئيين: الجزء الأول: البيانات العامة لأفراد عينة الدراسة، والجزء الثاني: درجة تطبيق مديري المدارس للقيادة الرقمية أثناء جائحة كوفيد -19 في سلطنة عُمان مكون من (6) أبعاد موزعة على بعد القيادة والرؤية ، وبعد التعلم والتعليم، وبعد الإنتاجية والممارسة المهنية، الدعم والإدارة والعمليات، التقييم والتقويم، القضايا الاجتماعية والقانونية والأخلاقية، وتألفت عينة الدراسة من (159) مدير ومديرة مدرسة حكومية وخاصة، وبنسبة (8.6%) من المجتمع الأصلي.وتوصلت النتائج إلى أن درجة تطبيق مديري المدارس للقيادة الرقمية أثناء جائحة كوفيد -19 في سلطنة عُمان جاءت بدرجة كبيرة جدا، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة لتقديرات عينة الدراسة لدرجة تطبيق مديري المدارس للقيادة الرقمية أثناء جائحة كوفيد -19 في سلطنة تبعا لمتغير الجنس، ولمتغير سنوات الخبرة في الدرجة العامة وجميع الأبعاد، عدا البعد الثالث الإنتاجية والممارسة المهنية لصالح الفئة (1-21)، والبعد السادس القضايا الاجتماعية والقانونية والأخلاقية لصالح لفئة (22-44)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لمتغير نوع المدرسة في الدرجة العامة والبعد الأول: القيادة والرؤية، والبعد الرابع: الدعم والإدارة والعمليات، والبعد السادس: القضايا الاجتماعية والقانونية والأخلاقية وجميعها لصالح المدارس الخاصة.
وفي ضوء
الكلمات المفتاحية: القيادة الرقمية، مديري المدارس، كوفيد-19، سلطنة عمان.
Abstract
The current study intended to assess principals’ technology leadership inclinations and activities during the Covid-19 pandemic in the Sultanate of Oman. Descriptive design was adopted. The study sample consists of (159) principals who were selected randomly (rate 8.6%). The researchers developed the Principals Technology Leadership Assessment Survey, which consist of (34) items distributed in six domains (leadership & vision; learning & teaching; productivity & professional practice; support, management & operations; assessment & evaluation; and social, legal & ethical issues). The results showed that the principals’ technology leadership inclinations and activities during the Covid-19 pandemic was very high. According to variables, the results showed that there was no significant difference in technology leadership and all domains due to sex variable, in addition, there was no significant difference in technology leadership and all domains due to experience variable, except productivity & professional practice domain in favor of who their experience is (1-21), and social, legal & ethical issues domain in favor of who their experience is (22- 44). According to type of school, the results showed that there was significant difference in principals’ technology leadership inclinations and activities in leadership & vision, support, management & operations, and social, legal & ethical issues
Keywords: technology leadership, school principals, Covid-19 pandemic, Sultanate of Oman.
Keywords: technology leadership, school principals, Covid-19 pandemic, Sultanate of Oman.