العدد الرابع
مجلة الخليل للدراسات التربوية والنفسية - العدد الثالث
خليفة القصابي
تحميل العدد
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
كلمة العدد الرابع
د. خليفة القصابي
مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
الكلمات المفتاحية:
Abstract
Keywords:
مدى توافر مهارات رؤية عمان 2040 في محتوى مناهج علوم كامبريدج للصفين الخامس والسادس
ميثاء عبدالله البلوشية
د. ناصر سليّم المزيدي
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء مدى توافر مهارات رؤية عُمان 2040 في محتوى مناهج كتب العلوم (مناهج كامبريدج) للصفين الخامس والسادس، حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي (تحليل المحتوى)، وتكوّن مجتمع الدراسة وعينتها من كتب العلوم للصفين الخامس والسادس (دليل المعلم وكتاب الطالب وكتاب النشاط) للفصلين الدراسيين، والتي بلغ مجموعها اثنا عشر كتاباً، أما أداة الدراسة فقد تكونت من بطاقة تحليل محتوى تم الحصول عليها من تحليل رؤية عمان 2040، ولمعرفة صدق الأداة تم عرضها على مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص، أما الثبات فقد تم حسابه من خلال حساب نسبة الاتفاق بين تحليل محللين اثنين ،وبتطبيق معادلة كوبر لحساب معامل الثبات. وأظهرت النتائج أنَّ النسبة الكلية لتوافر مهارات رؤية عمان 2040 في مناهج علوم كامبريدج للصفين الخامس والسادس بلغت (79.56%) بمستوى تضمين مرتفع جداً، حيث بلغت نسبة توافر المهارات التطبيقية (84%) بمستوى تضمين مرتفع جداً في الرتبة الأولى، في حين توافرت المهارات التقنية بنسبة (83.75%) بمستوى تضمين مرتفع جداً في الرتبة الثانية، أما المهارات الأساسية فقد بلغت نسبة توافرها في عينة الدراسة (55.63%) بمستوى تضمين مرتفع في الرتبة الثالثة. وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم العديد من التوصيات منها تعزيز مستوى تضمين مهارة الكتابة باللغتين العربية والإنجليزية في محتوى مناهج العُلوم، كما تم اقتراح مجموعة دراسات بحثية ذات العلاقة.الكلمات المفتاحية: مهارات رؤية عمان 2040، مناهج علوم كامبريدج، تحليل المحتوى، الصفين الخامس والسادس.
Abstract
This study aimed to investigate the availability of Oman Vision 2040 skills in the content of science textbook curricula for (5& 6) grades. The study used a content analysis approach, and the study population and sample consisted of science textbooks for (5& 6) grades. A content analysis card obtained from the analysis of Oman Vision 2040 was used as a tool. To determine the validity of the tool, it was presented to a group of specialized arbitrators. As for reliability, it was calculated through the percentage of agreement between two analysts, and by applying the Cooper equation coefficient. The results showed that the total percentage of availability of Oman Vision 2040 skills in the Cambridge science curricula for the fifth and sixth grades reached (79.56%) with a very high level of inclusion, as the percentage of availability of applied skills reached (84%) with a very high level of inclusion, while technical skills were available. (83.75%) with a very high level of inclusion. As for the basic skills, their availability in the study sample reached (55.63%) with a high level of inclusion. Considering the results, many recommendations were presented, and a group of related research studies was also proposed.
Keywords: Oman 2040 vision skills, Cambridge science curricula, content analysis, fifth and sixth grades.
Keywords: Oman 2040 vision skills, Cambridge science curricula, content analysis, fifth and sixth grades.
مستوى ممارسة القيادة الموزعة لدى مديري ومديرات المدارس الأساسية والثانوية الحكومية في لواء بني كنانة من وجهة نظر المعلمين والمعلمات
د. محمد عوض مقدادي
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
هدفت هذه الدراسة إلى تقدير مستوى ممارسة القيادة الموزعة لدى مديري ومديرات المدارس الأساسية والثانوية الحكومية في لواء بني كنانة، تكون مجتمع الدراسة من (3000)معلمًا ومعلمة، وقد اختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الطبقية من مجتمع الدراسة وبنسبة (%25) أي ما يقابل (750) معلمًا ومعلمة، ولتحقيق أهداف الدراسة طور الباحث استبانة تكونت من (31) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات (مجال الإلهام بالرؤية، ومجال الممارسة القيادية، ومجال الثقافة المدرسية)، وقد توصلت النتائج إلى أن مديري ومديرات المدارس الأساسية والثانوية الحكومية في لواء بني كنانة يمارسون القيادة الموزعة بدرجة كبيرة وفي جميع المجالات، وأشارت النتائج إلى عدم وجود تباين إحصائي بين متوسطات وجهات نظر أفراد عينة الدراسة تعزى إلى متغيري (النوع الاجتماعي، ومستوى المدرسة)، بينما كان هناك فرق إحصائي يعزى إلى متغير سنوات الخبرة وجاء لصالح كل من فئة سنوات (10 – 6 سنوات، و11 سنة فأكثر.الكلمات المفتاحية: مستوى ممارسة، القيادة الموزعة، المدارس الأساسية والثانوية، لواء بني كنانة، المعلمين والمعلمات.
Abstract
This study aimed to estimate the level of distributed leadership practice among principals of the public elementary and secondary schools in Beni Kenana district. The study population consisted of (3000) teachers. The study sample was chosen by a stratified random method from the study population with a percentage of (25%), which corresponds to (750) teachers. To achieve the objectives of the study, the researcher developed a questionnaire consisting of (31) items distributed over three areas (the field of inspiration by vision, the field of leadership practice, and the field of school culture). The results revealed that the principals of the public elementary and secondary schools in Beni Kenana district practice distributed leadership to a very large extent and in all fields. Moreover, the results indicated that there is no statistical variation among the means of views of the study sample members due to the variables (gender and school level), while there was a statistical difference attributed to the years of experience variable, it came in favour of both the years category (6 - 10 years, and 11 years and older).
Keywords: Level of Practice, Distributed Leadership, Elementary and Secondary Schools, Bani Kenana District, Male and female teachers
Keywords: Level of Practice, Distributed Leadership, Elementary and Secondary Schools, Bani Kenana District, Male and female teachers
مستوى التماثل التنظيمي لدى معلمي ومعلمات المدارس الأساسية والثانوية الحكومية في لواء بني كنانة
د. محمد مشعل الروسان
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
هدفت هذه الدراسة إلى قياس مستوى التماثل التنظيمي لدى معلمي ومعلمات المدارس الأساسية والثانوية الحكومية في لواء بني كنانة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق استبانة مكونة من ثلاثة مجالات على عينة عشوائية طبقية قوامها (1380) معلمًا ومعلمة، وقد أظهرت النتائج أن مستوى التماثل التنظيمي لدى أفراد عينة الدراسة من معلمي ومعلمات المدارس الأساسية والثانوية الحكومية في لواء بني كنانة قد جاء بدرجة متوسطة وفي جميع المجالات الثلاثة (العضوية، والولاء، والتشابه)، وبينت النتائج أنه لا توجد فروق إحصائية تعزى إلى متغيري الدراسة (النوع الاجتماعي ومستوى المدرسة)، إلا أنه قد بينت وجود فروق إحصائية تعزى إلى متغير سنوات الخبرة لصالح (11 سنة فأكثر).الكلمات المفتاحية: مستوى، التماثل التنظيمي، المعلمين والمعلمات، المدارس الأساسية والحكومية، لواء بني كنانة.
Abstract
This study aimed to measure the level of organizational identification among teachers of public elementary and secondary schools in Beni Kenana district. To achieve the objectives of the study, a questionnaire consisting of three domains was applied to a stratified random sample of (1380) teachers. The results showed that the level of organizational identification among the members of the study sample of teachers in public elementary and secondary schools in Bani Kenana district was at a moderate degree in all three fields (membership, loyalty, and identification). The results showed that there were no statistical differences attributed to the two variables of the study (gender and secondary schools), however, it showed that there were statistical differences attributed to the years of experience variable in favour of (11 years and older).
Keywords: Level, Organizational Identification, Male and Female Teachers, Public Elementary and Secondary Schools, Bani Kenana District
Keywords: Level, Organizational Identification, Male and Female Teachers, Public Elementary and Secondary Schools, Bani Kenana District
مستوى التنمر السيبراني لدى طلبة جامعة نزوى في ضوء بعض المتغيرات
فاطمة ناصر الريامي
د. احمد محمد جلال الفواعير
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى التنمر السيبراني لدى طلبة جامعة نزوى في سلطنة عُمان في ضوء بعض المتغيرات كالجنس، والكلية التي ينتمي لها الطالب، والمؤهل الدراسي. وتكونت عينة الدراسة من (401) طالبٍ وطالبةٍ تم اختيارهم بالطريقة المتيسرة، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي من خلال تطوير مقياس التنمر السيبراني ليتناسب مع طلبة الجامعة؛ والذي تكوَّن من (28) فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد هي: (التخفي الإلكتروني؛ المضايقات الإلكترونية؛ القذف الإلكتروني). وأشارت النتائج إلى أنَّ مستوى التنمر السيبراني كان منخفضًا (1.8) لدى عينة الدراسة، وكذلك أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التنمر السيبراني تُعْزَى لمتغير الجنس لصالح الذكور، ولمتغير الكلية تُعْزَى لصالح كلية العلوم والآداب، بينما أشارت النتائج لعدم وجود فروق دالة إحصائيًّا في مستوى التنمر السيبراني تُعْزَى لمتغيِّرَيِ المُؤهِّل الدراسي.الكلمات المفتاحية: التنمر السيبراني، الطالب الجامعي، سلطنة عُمان
Abstract
The current study aimed to explore the level of cyberbullying among students at the University of Nizwa in the Sultanate of Oman in light of variables such as: gender, college, and qualification,. The study sample consisted of (401) students selected through a convenience sampling method. To achieve the study’s objectives, a Cyberbullying Scale was developed to suit university students. This scale consisted of 28 items distributed across three dimensions: electronic anonymity, electronic harassment, and electronic defamation. The results indicated that the level of cyberbullying among the study sample was low (1.8). The results also showed statistically significant differences in the level of cyberbullying based on gender in favor of males, and based on college in favor of students from the College of Arts and Sciences. However, no statistically significant differences were found in the level of cyberbullying based on qualification.
Keywords: Cyberbullying, University Students, Sultanate of Oman
Keywords: Cyberbullying, University Students, Sultanate of Oman
القيادة المتسامية لدى قيادات المدارس الأساسية والثانوية الحكومية في لواء بني كنانة – استطلاع وجهات نظر المعلمين و مساعدي المديرين
د. رامي محمود الروسان
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة تطبيق درجة تطبيق القيادة المتسامية لدى قيادات المدارس الحكومية في لواء بني كنانة – استطلاع وجهات نظر المعلمين ومساعدي المديرين، تم اختيار عينة عشوائية طبقية بلغت (998) فردًا، منهم (900 معلم ومعلمة، و98 مساعد مدير)، واستخدمت الاستبانة أداة لتحقيق أهداف الدراسة وتكونت من (23) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، أشارت النتائج إلى أن أفراد عينة الدراسة يجمعون على أنه قادة مدارسهم يمارسون القيادة المتسامية بدرجة كبيرة وفي جميع مجالاتها (القيم، والسلوكيات، والروحانية)، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا لصالح متغيرات (الجنس، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة، ومستوى المدرسة). وقد أوصت الدراسة على حث قادة المدارس الأساسية والثانوية المضي قدومًا في تطبيق القيادة المتسامية؛ لما له من أهمية بالغة في تجويد العمل الإداري، وتحسين مستوى أداء وإنجاز المعلمين والإداريين والطلبة في المدرسة، بالإضافة إلى اعتماد وزارة التربية والتعليم مؤشرات ممارسة القيادة المتسامية كجزء من تقييم أداء قادة المدارس وتميزهم عن غيرهم.الكلمات المفتاحية: درجة تطبيق، القيادة المتسامية، قيادة المدارس الحكومية، لواء بني كنانة، المعلمين، ومساعدي المديرين.
Abstract
the current study aimed to determine the degree of application of transcendent leadership among government school leaders in the Beni Kenana District - surveying the views of teachers and assistant principals. A stratified random sample of (998) individuals was selected, including (900 male and female teachers, and 98 assistant principals), and it was used The questionnaire is a tool to achieve the objectives of the study and consisted of (23) items distributed over three areas. The results indicated that the study sample members agreed that the leaders of their schools practice transcendent leadership to a great extent in all its fields (values, behaviors, and spirituality). The results showed that there were statistically significant differences. In favor of the variables (gender, job type, years of experience, and school level). The study recommended urging primary and secondary school leaders to move forward in implementing transcendent leadership. Because of its great importance in improving administrative work and improving the level of performance and achievement of teachers, administrators and students in the school, in addition to the Ministry of Education adopting indicators of practicing transcendent leadership as part of evaluating the performance of school leaders and distinguishing them from others.
Keywords: Degree of Application, Transcendent Leadership, public school planning
, Bani Kenana District, Teachers, and assistant principals
Keywords: Degree of Application, Transcendent Leadership, public school planning
, Bani Kenana District, Teachers, and assistant principals
ادوات الربط المستخدمة في الكتابة باللغة الإنجليزية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية العمانيين في جامعة نزوى
Anu Prabha Raj
Ahmed Hamed Al Rahbi
الملخّص | مشاهدة المقال | تحميل المقال
الملخّص
ملخصوكان الغرض من هذا البحث هو فهم استخدام علامات الخطاب في المقالات الإنجليزية مكتوبة من قبل متعلمين EFL العمانيين في جامعة نزوة. وكانت أهداف البحث: i) لفهم أنواع علامات الخطاب المستخدمة في تركيباتها المكتوبة باللغة الإنجليزية. ii) لمعرفة أكثر فئة استخدامًا من علامة الخطاب في تركيباتهم الخطية الإنجليزية. كانت العينات 6 تركيبات مكتوبة باللغة الإنجليزية من 500 كلمة من ستة متعلمين من المستوى الثالث العماني EFL في جامعة نزوة. تم اختيار الطريقة النوعية لجمع البيانات وتحليل البيانات لهذا البحث. وكشفت النتائج أن علامات الخطاب من الفئات الخمس التي اقترحها فرايزر (1999) التصنيف لعلامات الخطاب استخدمها الطلاب في مقالاتهم. ومع ذلك، بسبب محدودية معرفة الطلاب بعلامات الخطاب المختلفة واستخدام الجمل الصغيرة والبسيطة، فإنهم يميلون إلى الإفراط في استخدام العلامات المفصلة في مقالاتهم مقارنة مع الفئات الأخرى. ونتيجة لذلك، يبدو أن جودة النص تتأثر. وتتمثل إحدى التوصيات الأساسية للمدربين في تنفيذ تقنيات التدريس التفاعلية للطلاب لفهم بسهولة علامات الخطاب المختلفة التي يمكن استخدامها وفقا لسياقات مختلفة.
الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: ادوات الربط ، المقالات المكتوبة باللغة الإنجليزية، متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية عمانيين، جودة النص، تداخل اللغة الأم في اللغة الثانية.
Abstract
Abstract
The purpose of this research was to understand the use of discourse markers in the English-written essays by Omani EFL learners at the University of Nizwa. The research objectives were: i) to understand the types of discourse markers used in their English written compositions. ii) to find out the most frequently used category of discourse marker in their English written compositions. The samples were 6 English-written compositions of 500 words from six level 3 Omani foundation EFL learners at the University of Nizwa. The qualitative method was chosen for the data collection and data analysis of this research. The findings revealed that discourse markers from the 5 categories proposed by Fraser's (1999) taxonomy of discourse markers were used by students in their essays. However, due to students’ limited knowledge of various discourse markers and the use of small and simple sentences, they tend to overuse the elaborative markers in their essays compared to other categories. As a result, the quality of the text seems to be affected. One primary recommendation for instructors is to implement interactive teaching techniques for students to easily understand various discourse markers that could be used according to different contexts.
Keywords: Keywords: Discourse markers, English written essays, Omani EFL learners, quality of the text, L1 interference in L2.
The purpose of this research was to understand the use of discourse markers in the English-written essays by Omani EFL learners at the University of Nizwa. The research objectives were: i) to understand the types of discourse markers used in their English written compositions. ii) to find out the most frequently used category of discourse marker in their English written compositions. The samples were 6 English-written compositions of 500 words from six level 3 Omani foundation EFL learners at the University of Nizwa. The qualitative method was chosen for the data collection and data analysis of this research. The findings revealed that discourse markers from the 5 categories proposed by Fraser's (1999) taxonomy of discourse markers were used by students in their essays. However, due to students’ limited knowledge of various discourse markers and the use of small and simple sentences, they tend to overuse the elaborative markers in their essays compared to other categories. As a result, the quality of the text seems to be affected. One primary recommendation for instructors is to implement interactive teaching techniques for students to easily understand various discourse markers that could be used according to different contexts.
Keywords: Keywords: Discourse markers, English written essays, Omani EFL learners, quality of the text, L1 interference in L2.