ردمد (ISSN): 0832-2523

المؤلف : ��������, ���������������� ������������


التعدد اللغوی والصوتی فی دواوین سعید الصقلاوی

الدکتورة إنشراح سعدی

مجلة الخلیل, 2021, السنة 6, العدد 9, الصفحة 1-42

الملخص:

یعنى البحث بدراسة التعدد اللغوی فی النّص الشعری، منطلقین من کون اللّغة فی أی جنس أدبی هی الأداة الأساسیة فی خلق جمالیات النّصوص وفرادتها، متکئین على طروحات الناقد الروسی مخائیل باختین المتعلقة بالنّظریة الحواریة القائمة على اللّغة أساسا، ویعد باختین من النقاد الغربیین الذی اهتموا بالّلغة الأدبیة بشکل عام وباللّغة الروائیة بشکل خاص. البحث یستعیر جملة من الآلیات التی طبقها على الروایة لتطبیقها على الشعر؛ لیدرس التّعدد اللغوی عبر جملة من الأسالیب والأشکال تتمثل فی التهجین بشکلیه (القصدی وغیر القصدی) والأسلبة والبارودیا والأجناس المتخللة.
إن هذه الدراسة تسلط الضوء على مختلف الأوعیة اللسانیة فی نصوص سعید الصقلاوی الشعریة؛ من أجل فک نسیجها والوقوف على بناها المتشابکة، والتأکید على أن التّعدد الصوتی لیس حکرا على الروایة، إنما قد تکسر بعض النصوص الشعریة القاعدة القائلة بأحادیة الصوت فی الشعر کما حدث مع بعض نصوص الشاعر.

 
Abstract:

The research is concerned with studying the multilingualism in the poetic text, based on the fact that language in any literary genre is the primary tool in creating the aesthetics and uniqueness of texts, relying on the propositions of the Russian critic Mikhail Bakhtin related to the dialogue theory based on language mainly, and Bakhtin is considered one of the Western critics who focused on the literary language In general, and in the narrative language in particular. The research borrows a set of mechanisms that it applied to the novel to apply it to poetry. To study multilingualism through a set of methods and forms represented in crossbreeding in its two forms (intentional and unintentional), stylistics, parody and interstitial races.
 
This study sheds light on the various linguistic styles in Said Saqlawi's poetic texts. In order to decipher its texture and stand on its intertwining structures, and to emphasize that polyphony is not limited to the novel, rather some poetic texts may break the rule that says monophonic in poetry, as happened with some of the poet’s texts.